Satte programmering i skolen på agendaen

Lærere og forskere fra regionen ble nylig invitert til en todagers konferanse av HVO. Temaet var hvordan programmering i skolen kan brukes for å styrke matematikkfaget.

Lærere og forskere fra regionen ble nylig invitert til en todagers konferanse av HVO. Temaet var hvordan programmering i skolen kan brukes for å styrke matematikkfaget.

Femti lærere og forskere diskuterte programmering i matematikkfaget på konferansen. Foto: Andreas Brandsæter.

Tekst: Steinarr Sommerset, Foto: Andreas Brandsæter

- Oppdatert

Del på:

15.–16. desember møttes femti lærere og forskere fra Høgskolen i Volda (HVO), Universitetet i Agder, NTNU, Møre og Romsdal fylkeskommune og Ålesund til forsknings- og lærerkonferanse i Ørsta.

På agendaen stod temaer som programmering i og for en mer praktisk skole og programmering i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole.

Det var HVO-forskere som inviterte til og arrangerte konferansen som del av det NFR-støttede forskningsprosjektet «Programmering for utvikling av matematisk kompetanse» (2023–2027).

  • Hør NRK-radioprogrammet «Abels tårn» fortelle om forskningsprosjektet her (mars 2025).
Satte programmering i skolen på agendaen
Deltakerne gikk sammen i grupper for praktisk arbeid med programmering.
Beate Krøvel Humberset
HVO-førsteamanuensis Beate Krøvel Humberset tok for seg robot- og matematikklæring.

Mer spennende matematikk med KI og programmering?

– Et viktig tema for konferansen var hvordan generativ kunstig intelligens (KI), for eksempel ChatGPT, kan bli brukt i skolen. Erfaringsutvekslingen viste at bruken er lite utbredt så langt, forteller førsteamanuensis og forskningsprosjektleder Andreas Brandsæter ved Institutt for realfag på HVO.

HVO-stipendiat Morten Finset Ingvaldsen holdt et innlegg om hvordan elever kan ta i bruk ChatGPT og andre KI-verktøy i matematisk modellering på ungdomsskolen. Han pekte på noen utfordringer, men viste også hvordan ChatGPT potensielt kan gi nye muligheter til å gjøre matematikk både relevant og spennende.

HVO-stipendiat Daniel Fikstvedt presenterte sitt pågående arbeid med oppgavedesign i skolen. Dette handler om hvordan man kan lage oppgaver som både tar i bruk programmering og støtter elevenes utvikling av matematiske kompetanser.

Høgskolelektor Joakim Olsson var også mellom bidragsyterne fra HVO under konferansen. Innlegget hans handlet om hvilke fag i grunnskolen som har kompetansemål knyttet til programmering, og litt om hvordan man kan arbeide tverrfaglig med programmering basert på de ulike kompetansemålene. Olsson tok også for seg ulike didaktiske tilnærminger, for eksempel analog programmering (uten datamaskin), og hvordan elevene kan arbeide med å forutse, modifisere og videreutvikle kode.

Fra HVO deltok også førsteamanuensis Ingeborg Berget, førsteamanuensis Runar Berge, førsteamanuensis Beate Humberset og masterstudent Mia Ulvestad.

Del på: