Mastertorg ga lærerstudentene inspirasjon til egen forskning
Masterstudenter ved grunnskolelærerutdanningen møtte fagmiljø, forskere og praksisfeltet for å få idéer til masteroppgaven sin.

Mastertorg for grunnskolelærerstudenter ved Høgskolen i Volda i september 2025. Foto: HVO / Johannes Østby.
Mandag 8. september var det mastertorg for femteårsstudentene ved Grunnskolelærerutdanning for 5. - 10. trinn og 1. – 7. trinn ved Høgskolen i Volda (HVO). Målet var å gi studentene inspirasjon og kunnskap før de starter arbeidet med masteroppgaven.
– Mastertorget er en møteplass der masterstudenter på 5. året i grunnskolelærerutdanninga møter ulike fagmiljøer og forskingsgrupper fra høgskolen, og representanter fra praksisfeltet, forklarer studieleder for utdanningen, Kjersti Markegård.
Arrangementet gav studentene innsikt i aktuelle fagfelt, datamateriale og arbeidsmetoder som kan brukes i masterarbeidet. Praksis- og lærerutdanningsskoler var representert på egne stands.
– Vi ønsker å legge til rette for at studentene kan få idéer til praksisnær og praksisrelevant forskning, sier Markegård.

Faglig påfyll
Lærerstudent Torbjørn Brændø Osland skal senere i utdanningsløpet skrive masteroppgave i matematikk. Han mener mastertorget er en fin måte å få faglig kunnskap på.
– Jeg har ikke bestemt meg ennå for hva jeg skal skrive oppgave om, men jeg har et tema jeg vurderer, sier han.
Sunniva Redse Mjaaseth og Gry Marita Grimstad fra Velle skole i Ørsta representerte praksisfeltet på mastertorget. Skolen har tett samarbeid med lærerutdanningen ved Høgskolen i Volda.
– Vi er her for å fortelle hva vi satser på, så det kan inspirere studentene. Det er stas å møte studenter som skal bli våre framtidige kollegaer, sier de.

Fire år bak seg
Studentene som var samlet, har allerede lagt bak seg fire år av det integrert masterløpet i grunnskolelærerutdanninga. For mange av dem markerer mastertorget starten på arbeidet med selve masteroppgaven.
– Uansett hvor langt man har kommet i tenkningen rundt masteroppgaven, vil det å kunne drøfte tema, problemstilling og metode med faglærere og forskere, praksisskoler og medstudenter være viktig i det videre arbeidet, understreker Markegård.


