Fagdag om samarbeid: – Gjør oss bedre rustet til arbeidslivet
Gjennom faglige innlegg, refleksjon og praktiske workshops fikk studenter ved Avdeling for samfunnsfag og historie (ASH) utforske hvordan gruppeprosesser, roller og identitet påvirker samspillet mellom mennesker, både i studielivet og i arbeidslivet.

Tekst og foto: Kaja Skarpnes
Tirsdag 23. oktober samlet ASH over 200 studenter til fagdag med temaet samarbeid.
– Fagdagen handlet om å sette fokus på arbeidsrelevante temaer som studentene faktisk etterspør, sier Viktorija Arsenjeva, studiekoordinator ved Avdeling for samfunnsfag og historie.
Hun forteller at initiativet kom som et svar på tilbakemeldinger fra studentundersøkelser, der mange ønsket seg mer praksisnære temaer og erfaringer.
– Vi arrangerer fagdag hvert år, og denne gangen valgte vi temaet samarbeid fordi det er noe som gjelder alle, både i studietiden og arbeidslivet. Jeg håper studentene ble bedre kjent med seg selv og ser hvordan de fungerer i team, sier Arsenjeva.
Hun understreker at samarbeid er mer enn en sosial øvelse:
– En kan ikke velge hvem en skal samarbeide med i arbeidslivet. Derfor er det viktig å lære å håndtere ulike typer mennesker og kommunisere effektivt.
Fra teori til praksis

Fagdag ble åpnet av dosent Randi Bergem, etterfulgt av musikalske innslag og et faglig innlegg fra førstelektor Magnar Hjertenæs.
Deretter tok representantene fra Furene over scenen, med en engasjerende workshop som utfordret studentene til å reflektere over samarbeid i praksis.
– Vi jobber med samarbeid i alt vi gjør, forklarer Kristine Voldnes Langdal fra arbeids- og inkluderingsbedriften Furene.
– Både internt i organisasjonen og når vi følger opp deltakere individuelt. Det handler om å forstå at en alltid må samarbeide med folk som er ulike en selv, og bruke forskjellene som en styrke.
Sammen med kollega Stine Kiperberg ledet hun studentene gjennom Karrierepasset, et refleksjonsverktøy Furene bruker i både arbeidslivs- og inkluderingsprosjekter.
– Karrierepasset handler om å forstå seg selv og andre bedre, sier Kiperberg.
– Mange av studentene så hvordan dette kan være nyttig senere, både for å skrive bedre jobbsøknader og for å samarbeide smartere med kollegaer, fortsetter hun.


Samarbeid i utdanning og arbeidsliv
Randi Bergem forklarer at temaet samarbeid ble valgt fordi det er en ferdighet som gjelder på tvers av fagfelt.
– Samarbeid er en forventing i både studier og arbeidsliv, men det kan også være krevende, sier Bergem.
– Det høres enkelt ut i teorien, men i praksis kan det være utfordrende. Derfor er det viktig å tørre å snakke om samarbeid i seg selv, når det fungerer og når det ikke gjør det.
Hun peker på at gruppearbeid er en bevisst del av studieplanene ved avdelingen:
– Vi vet at arbeidslivet forventer at studenten har erfaring med samarbeid, så vi legger det inn som en naturlig del av utdanningen. Dagen i dag gir studentene en konkret opplevelse av hvordan ulike samarbeidsformer faktisk fungerer, forklarer Bergem.
Studentene tar med seg erfaringer
Studentene deltok aktivt i gruppearbeid, diskusjoner og plenumspresentasjoner. Mange opplevde at fagdagen ga nye perspektiver på samarbeid.
– Det har vært veldig interessant å snakke med folk på tvers og høre hvordan ulike personligheter påvirker samarbeidet, sier Sandra Oakima Bergheim Meren, som studerer sosionom.

– Jeg ble mer bevisst på hvordan jeg selv fungerer i gruppe, og hvor viktig det er at vi har ulike typer mennesker i et team.
Hun trekker frem foredraget om speilingsteorien som spesielt spennende: – Det fikk meg til å tenke over hvordan vi speiler oss i andre, og hvordan vi kan forstå oss selv bedre gjennom andres perspektiv.
Også studentene Khada Mohamed Ahmed og Ruaa Krizan, som også studerer sosionom, opplevde dagen som lærerik.

– Vi har lært at samarbeid handler om mer enn å jobbe sammen - det handler om å lytte, forstå og respektere forskjeller, sier Khadra. Ruaa legger til:
– Som framtidige sosialarbeidere må vi være empatiske. Samarbeid krever at vi ser menneskene bak rollene og finner måter å utfylle hverandre på.
Engasjement fra start til slutt
Både arrangører og forelesere var imponert over innsatsen fra studentene.
– Det var kjempegod stemning hele dagen. Over 200 studenter deltok, og ingen forlot lokalet underveis, forteller Viktorija Arsenjeva med et smil.

Hun håper erfaringene fra fagdagen gir studentene trygghet i videre gruppearbeid.
– Når man forstår seg selv, blir man også bedre i samarbeid med andre . Det er en ferdighet de får bruk for hele livet, sier hun.