Emilie kåra til årets lærer i Norge
Emilie Grebstad Haglind gikk til topps i kåringa «Årets lærer 2025». Den tidligere Volda-studenten nådde fram i kampen mot lærere fra hele landet.

Emilie Grebstad Haglind smilte bredt sammen med elevene sine etter å ha blitt kåret til Årets lærer 2025.
– Jeg blir rørt. Tusen takk! Det var så mange fine ord, både fra juryen og de snille elevene mine, sa Emilie til NRK da hun mottok prisen i klasserommet på Valderøy barneskole i Giske kommune.
Mange hundre lærere i hele Norge var påmeldt til kåringa «Årets lærar 2025» av sine egne elever, og til slutt var det Grebstad Haglind som ble overrasket av NRK Supernytt i klasserommet.
Det var de som sto bak kåringa og overrakte det synlige beviset på tittelen.
Tar vare på alle
Grebstad Haglind var ferdigutdanna grunnskolelærer for 5.–10. trinn hos Høgskulen i Volda i 2022. I dag er hun en svært godt likt lærer for elevene i 6 B ved Valderøy barneskole.
– Jeg prøver bare mitt beste når jeg kommer på jobb. Jeg prøver å ta vare på alle, og se hva alle trenger og hvilke behov de har for å ha en fin dag på skolen. Det virker som jeg lykkes med det, så det er veldig kjekt og det betyr mye å høre.
Demonstrerte for å beholde Emilie
Så populær er Emilie blant elevene sine i 6 B at de satte seg kraftig på bakbeina da det var snakk om at de skulle miste henne som lærer. Da brukte elevene medbestemmelsesretten sin og demonstrerte for å beholde Emilie. Ordføreren fikk med seg dette og elevene ble hørt.
Det er elevene ekstra glade for i dag.
– Det er helt insane! Det er som å ha en kjendis i klasserommet, sier Isaac.
– Hun gjør ting mye enklere fordi hun hjelper oss når vi trenger hjelp til noe. Og så er hun bare verdens beste lærer, sier Liv, en annen av elevene i klassen.
– Hun sørger for at vi lærer på en lettere måte, synes Moses, også en av Emilies elever.
Sjå video frå prisutdelinga her!
Emilie var først ut med master
Studieleder for grunnskolelærerutdanninga ved Høgskulen i Volda, Eivind Hanevik, gleder seg med Emilie over prisen.
– Det er først og fremst et stort klapp på skuldra til Emilie. All mulig honnør til henne, det er veldig gledelig å se at hun er så godt likt og fungerer godt i lærerrollen, roser Hanevik.
Han synes det er ekstra stas at det er elevene selv som har stemt fram læreren sin.
– Det er tross alt elevene lærerne er der for – da er dette et godt bevis på at Emilie er flinke med dem, sier Hanevik.
Han husker godt kullet Emilie var en del av da hun studerte i Volda. Det første kullet som gjennomførte grunnskolelærerutdanninga som en master over fem år, mot at det var fire år tidligere.
– Det var en engasjert og nysgjerrig gjeng. De hadde lyst til å lære og ville bli gode lærere selv. Vi tar med oss denne prisen som ei lita fjær i hatten for oss selv også, og at vi har gitt Emilie og hennes medstudenter et godt grunnlag for å bli solide lærere.
Ville inkludere alle
Førsteamanuensis Gudrun Kløve Juuhl veiledet Emilie med masteroppgaven og føyer seg inn i gratulasjonsrekka til sin tidligere student.
– Så kjekt, gratulerer! utrbryter Kløve Juuhl.
– Emilie skrev masteroppgave om arbeid med språklig og kulturelt mangfold, og var opptatt av at alle elever skulle være inkluderte, forteller førsteamanuensisen, som minnes at det var kjekt å veilede den nybakte prisvinneren.