Peder valgte barnehagelærerutdanning

Tekst:

- Oppdatert

Noen tilkallingsvakter i en barnehage var alt som skulle til for at Peder Sanne ble student i Volda. Nå er han sikker på at han har valgt riktig studieretning og høster lovord for engasjementet sitt.

For et drøyt år siden prøvde Peder Sanne seg som vikar i en barnehage. Førsteårsstudenten ved bachelorprogrammet Barnehagelærarutdanning er akkurat ferdig med sin praksisperiode. Vi traff han i Mosmarka barnehage i Ørsta, hvor Peder har praktisert i sju uker fordelt på to perioder.

– Jeg elsker å jobbe med barn, jeg kunne ikke tenkt med noe annet yrke. I januar for litt over ett år siden prøvde jeg meg som vikar i en barnehage, og da fant jeg ut at det er dette jeg vil jobbe med, forteller 23-åringen.

Peder valgte barnehagelærerutdanning

Pedagogisk leder Randi Vatne Krøvel.

Ønsker flere menn 

Foruten om aktive barn som klenger seg rundt ham som sin egen pappa, har Peder stort sett kvinnelige kollegaer når han er ute i praksis. Han er én av fire menn i en klasse på over 40 studenter ved Høgskulen i Volda.

– Det er kjempeartig å ha så mange damer rundt meg, humrer Peder før han fortsetter:

– Vi har veldig åpne samtaler og det er en god atmosfære her. Jeg legger ikke merke til at det er få menn som jobber her, men jeg kan absolutt anbefale studiet for menn.

Randi Vatne Krøvel er pedagogisk leder for avdelinga hvor Peder har hatt praksis. Hun synes Volda-studenten er et godt eksempel på at det er et behov for flere menn i yrket.

– Menn ser ting på en litt annen måte enn oss kvinner. De er ofte litt mindre analyserende enn oss og får ting gjort. Samtidig mener jeg også at det er en fordel for ungene å ha en mannlig rollemodell i barnehagen, sier Krøvel.

Utviklende

Barnehagelærerutdanninga er lagt opp slik at studentene de to første årene har sju ukers praksis, mens de det tredje året er fem uker ute og prøver ut yrket. Med 60 studiepoeng videreutdanning i fag innretta mot undervisning på småskolesteget eller minst 60 studiepoeng spesialpedagogikk er barnehagelærerer også kvalifiserte til å arbeide i 1. til 4. klasse i grunnskolen.

Peder ser for seg yrkeslivet i en barnehage etter at han er ferdig med studiene.

– Det å få hjelpe barn på alle mulige måter er givende. Det gjelder både det sosiale, språklige og kognitive. Vi lærer veldig mye om det på skolen, men den beste perioden er helt klart når vi får utøve det i praksis. Jeg merker stor forskjell på den første praksisperioden i høst og nå. Nå er jeg mer bevisst og bruker det jeg lærer på skolen som nyttige verktøy i barnehagen. Jeg har utviklet meg, noe som er til barnas beste, forklarer Peder.

Peder valgte barnehagelærerutdanning

– Har stålkontroll 

Det er det ingen tvil om at pedagogisk leder Krøvel støtter fullt ut. Hun startet i Mosmarka barnehage i 2007 og har ikke vært bort i en like flink og engasjert student som Peder.

– Han er en mønsterstudent. Han har stålkontroll på alle oppgavene og er aktiv i veiledningene vi har. Peder spør ofte hvorfor jeg gjør som jeg gjør i arbeidshverdagen – det er tydelig at han følger godt med på skolen. Det er artig med studenter som er så genuint interessert i faget, skryter Krøvel.

Når mange andre studenter reiser hjem på påskeferie før palmehelga, tar Peder Sanne noen ekstravakter i Mosmarka barnehage, slik at han får være enda litt mer sammen barna han har blitt så glad i.

– De gir meg glede og overskudd i hverdagen, gliser han.

Del på