Nominert til verdens beste animasjonsfilmfestival

Tekst: Per Straume

- Oppdatert

Filmen Film Found, laget av animasjonsstudent Claudia Munksgaard-Palmqvist, er nominert til verdens mest prestisjetunge festival for animasjonsfilmer. Igjen viser en Volda-student seg fram på det internasjonale filmlerretet.

Annecy International Animated Film Festival i Frankrike tiltrekker seg det beste av animasjonsfilm fra hele verden. Programansvarlig for Bachelor i animasjon ved Høgskulen i Volda, Trygve Selnes Nielsen, er full av lovord om Munksgaard-Palmqvists film og bruker følgende ord om festivalen hvor Volda-studenten har kommet med: – Det er verdens klart viktigste animasjonsfilmfestival.

Det setter rammene for at vi skal forstå alt det gode arbeidet Munksgaard-Palmqvist har lagt ned og hvilket ekstraordinært resultat hun har oppnådd.

Les mer om Bachelor i animasjon (husk søknadsfrist 15. april)

– Det er stort

Film Found er plukket ut som en av drøyt 40 filmer i kategorien for korte eksamensfilmer laget av studenter. Munksgaard-Palmqvists bidrag er det eneste fra Skandinavia, for øvrig er filmene fra over hele verden til festivalen som foregår 14. – 19. juni. 

– Jeg er så stolt! Og så utrolig glad for at selveste festivalen i Annecy vil vise fram filmen min. Det er stort, beskriver den danske studenten på telefon hjemme fra København hvor hun nå er i ferd med å fullføre den teoretiske delen av den avsluttende eksamenen sin.

Hun utdyper det hele litt: – Jeg er ekstra glad for at en festival med et slikt navn vil vise en film som utfordrer folks fordommer om hva animasjon er og hvem det er for.

Endre Eidså Larsen
Endre Eidså Larsen

Når Claudia først er i gang med å takke, er hun raskt frempå med en ekstra takk til en som det er tydelig at har betydd ekstra mye for at filmen hennes er blitt til det den er i dag.

– Jeg har hatt verdens beste veileder i Endre Eidså Larsen. Han er superdyktig og det har vært en stor glede å diskutere film med han, skryter animasjonsstudenten av høgskulelektor Eidså Larsen, som jobber med doktoravhandlingen med arbeidstittelen: Film som fremstilling, deformering og animering: En figural innfallsvinkel til filmanalyse.

Kjenne det på kroppen

Teknikken Volda-studenten har brukt er helt ny. Den innebærer blant annet bruk av leire, som er det gjennomgående materialet gjennom hele filmen. Munksgaard-Palmqvists kjøpte inn 130 kg leire for å bruke i filmen, som hun har fått stipend fra Fritt ord til å lage.

Når vi spør henne om hva filmen hennes handler om, er ikke svaret beint fram.

Claudia
Claudia Munksgaard-Palmqvist. Foto: Lasse Lundberg Andreasen

– En regner med at en film er en historiefortelling med klassiske karakterer, men slik er det ikke her. Jeg har jobbet som maskinist på kino både i Danmark og Volda. Midt på 2000-tallet ble de store filmrullene byttet ut og alt ble digitalisert. Jeg var glad i de tunge filmrullene som var filmens kropp. Jeg ville lage en film hvor min kropp og hender utfordret begreper som klarhet, kontroll og logikk. Hver eneste frame i filmen har vært i kontakt med et menneske. Jeg har laget filmen sammen med materialene, i hovedsak leire, og det gjør at den har blitt bedre enn det jeg er, forklarer Munksgaard-Palmqvist.

Fortsatt litt usikker på hva filmen handler om? Det er ikke sikkert du forstår det den første gangen du ser filmen, kanskje ikke etter ti ganger heller, kanskje aldri. En ting er i hvert fall Munksgaard-Palmqvist overbevist om:

– Du skal kjenne det på kroppen, før du forstår det.

Musikken spiller en viktig rolle i filmen. Den er det Anton Friisgaard som har laget. Ellers har Munksgaard-Palmqvist hatt hjelp av Volda-studentene Astrid Ellensdatter Mork-Knutsen, Christine Tjore Lervåg, Maja Kjellstad Aanonsen og Laure Menard.

Se traileren til Film Found under her:
 


I gang med å bemerke seg

På grunn av en klatreulykke hvor Munksgaard-Palmqvist skadet hendene sine alvorlig, måtte hun utsette studiet i ett år midtvegs i bacheloren, som gjør at hun har bodd i Volda i nesten fire år. Hun er takknemlig for alt hun har lært, og stolt av å representere både Norge og Danmark i Annecy. 

– Hva tror du deltagelsen i Annecy kan bety for deg?

– Jeg håper at det åpner noen dører, at folk blir nysgjerrige og at arbeidet mitt blir lagt merke til i bransjen. Det er fra sommeren av og utover høsten at de fleste animasjonsfilmfestivalene i verden går, og jeg håper å bli spilt på så mange som mulig av dem. Det blir spennende å følge med.

Den alltid så blide og imøtekommende dansken har definitivt satt spor etter seg i Volda. Med sine karakteristiske runde briller og en stil som spriter opp ei vestlandsbygd i Norge, er hun nå klar for å ta med hele seg og det hun har lært i Volda til å lage sin egen vei ut i verden. Den stien har hun allerede begynt å tråkke opp.

I februar og mars jobbet hun i Frankrike med to andre som også er ferdig med sin Bachelor i animasjon ved Høgskulen i Volda, Margrethe Danielsen og Rory Thompson. Danielsen har gjort det svært godt med eksamensfilmen sin Pearl Diver, nå er hun i gang med et nytt prosjekt hvor Munksgaard-Palmqvist og Thompson har bidratt. Thompson har nylig avsluttet Master in Media Practices, mens Danielsen er underveis i det samme masterstudiet i Volda.

– Det var to fine måneder. Jeg fikk jobbe som animatør fra klokken ni til fem om dagen. Nå er jeg hjemme i København igjen og skal til med å pitche et nytt prosjekt for ulike aktører. Jeg håper å få napp, smiler dansken gjennom telefonen.

Priser og kritikerros

Munksgaard-Palmqvist har satt stor pris på miljøet, bredden av folk og alle hun har blitt kjent med gjennom studiene i Volda. Hun gikk i klasse med Konrad Hjemli, som nå studerer Master in Media Practices i Volda, og Jakob Eiring som i midten av mars fikk beskjed om at deres film Pandiculation har kommet med i programmet til animasjonsfilmfestivalen i Zagreb. Det føyer seg inn i rekka som den 17. internasjonale festivalen deres eksamensfilm fra Volda blir presentert i. 

De har vunnet juryens spesialpris under Big Cartoon Festival i Moskva i 2020, og pris for beste norske animasjonsfilm på Bergen International Animation Festival samme år.

Filmanmelder Birger Vestmo i NRK roste filmen i en sak hos NRK, og omtalte filmen slik:

– Hvem har vel ikke sittet i et dørgende kjedelig møte og fått den samme trangen til å strekke seg ut i et enormt gjesp? Dette synes jeg Jakob Eiring og Konrad Hjemli viser forbilledlig med en morsom strek, god klipping og smarte valg av utsnitt. Filmen har også et genialt sluttbilde, som viser hvordan vi alle kunne hatt godt av jevnlige gjespestrekk!

Viktig bredde

Den tidligere klassevenninnen Munksgaard-Palmqvist roser også filmen. 

– Det er så kult! Vi har samme utdannelse, men så vidt forskjellige filmer. Det skal Høgskulen i Volda har stor kreditt for, at studentene får dyrke sitt eget uttrykk og at ikke alle skal føres inn i en og samme retning.

Kanskje er det suksessformelen til hvorfor Høgskulen i Volda gang på gang har flinke animasjonsstudenter som stadig utmerker seg internasjonalt. 
 

Del på