Studenter vurderte PFU-saker
Rolleblanding, faktasjekking og kildearbeid sto i sentrum da journalistikkstudentene ved Høgskolen i Volda fikk testa presseetikken sin.

Studentene fulgte nøye med da PFU behandlet klagene de selv hadde vurdert dagen før.
Hvordan er det egentlig å vurdere om pressen har gått for langt? Det fikk journalistikkstudentene ved Høgskolen i Volda (HVO) kjenne på da de satte seg inn i faktiske saker som klageorganet Pressens Faglige Utvalg (PFU) skulle behandle. I grupper vurderte de to saker hver – og måtte ta stilling til om mediet i saken hadde brutt god presseskikk eller ikke.
Dagen etter fulgte studentene det direktesendte møtet til PFU. Da fikk de fasiten: Hva landet utvalget på – og stemte det med studentenes vurderinger?
– Jeg synes studentene jobbet veldig bra med dette. Det er krevende saker som havner i PFU, og det er ofte mye å lese til hver sak. Likevel var de engasjerte og ivrige, og de viste gode refleksjoner i diskusjonene, sier HVO-professor Ellen Lexerød Hovlid.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) kan behandle klager fra enkeltpersoner, organisasjoner, institusjoner, bedrifter og myndigheter, som er direkte berørt av medieomtalen.
(Kilde: https://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/hvor-sender-du-klagen/)
Rolleblanding og faktasjekk
Seminaret er knyttet til undervisningen i presseetikk og Vær varsom-plakaten. Før selve diskusjonen leste studentene sakspapirene og vurderte disse opp mot Vær varsom-plakaten, som er pressens egne etiske regler og grunnlaget for PFUs vurderinger.
– Diskusjonene våre styres naturlig nok av hvilke saker PFU faktisk skal behandle. I denne runden var det særlig mye diskusjon om bindinger mellom journalist og kilde, og om hvor godt faktagrunnlaget i sakene var. Dette er tema vi snakker mye om i undervisningen, og det er fint å se hvor aktuelt det er i praksis, sier Hovlid.

Presseetikk i praksis
Hun understreker at studentene får viktig læring gjennom å ta stilling til reelle saker, og ikke minst ved å høre PFUs drøftinger i etterkant.
– Jeg tror det er veldig mye å lære av å vurdere slike konkrete saker. PFU-møtene viser studentene at det de lærer på studiet, faktisk er viktig ute i det virkelige livet. Samtidig håper jeg de har erfart at det er rom for uenighet i slike spørsmål, og at det gir trygghet til å stå for egne meninger når de selv begynner å jobbe som journalister, sier Hovlid.