Profile picture for user hagenu

Unni Hagen

Leiing

Spesialrådgjevar

Spesialområde: Innovasjon og arbeidslivsrelevans

Utdanning: 

  • Doctor of Philosophy (Ph.D.) Policy Studies and Comparative School Leadership, Faculty of Education og Society, Institute of Education, University of London (2006)
  • Master (Cand. polit.) Sosialpedagogikk, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO (1992) (Hovedoppgave: Reformer og åpenhet i det Sovjetiske utdanningssystemet.)
  • Bachelor of Arts (Cand.mag.) (allmennlærerutdanning og sosialpedagogikk), Elverum lærerhøgskole (1987)
  • Bachelor of Education (allmennlærerutdanning m/kroppsøving, biologi, forming og samfunnskunnskap, musikk, kristendomskunnskap). Elverum lærerhøgskole (1981)

Faglig og administrativ lerfaring:

  • Spesialrådgiver, ledelsen, Høgskulen i Volda (april 2023-dd)
  • Dekan, Avdeling for kulturfag, HVO  (2019-2023)
  • Dekan, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2013-2017)
  • Pro-dekan FoU, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA (2011-2012)
  • Studieleder grunnskole- og barnehagelærerutdanning m/personalansvar, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2008-2013)
  • Assisterende skoleleder/lærerrådsleder, Ullevål skole, Oslo (1988-1991)

Undervisnings- og veiledningserfaring: 

  • Dekomp (lokal ordning for kompetanseutvikling), HiØ VIDERE, prosjektleder/mentor (2017-2019)
  • Nasjonal Rektorutdanning, HiOA, prosjektleder/underviser/veileder (2010-2013) 
  • Masterveieleder (2012-2019)
    • Master in Comparative and International Education (4 kandidater), Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO 
    • Master i organisasjon og ledelse (3 kandidater), Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag, HiØ
    • Master in Multicultural and International Education (1 kandidat), Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA
    • Master in International Education, Educational Leadership International (ELI), Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO (1990-1922)
  • Lektor, LEGTA Semur (yrkesskole), Lycee Agricole, Frankrike (2007)   
  • Lektor, Academie Dijon, Greta Marches de Bourgogne, engelsk/presentasjonsteknikk/kulturforståelse for topp- og mellomledere i internasjonale industriforetak (2007) 
  • Vitenskapelig assistent m/veilederansvar, Pedagogisk ledelse internasjonalt med prosjektstøtte fra Program for utdanningsforskning, NAVF, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO (1992)
  • Grunnskolelærer trinn 1-7 (Elverum, Hurdal, Oslo) (1981-1992)

Lederansvar for NOKUT-akkrediteringer: 

  • Ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2009-2010)
  • Master i natur, kultur og sosial berekraft, Avdeling for kulturfag, HVO (2020-2023)
  • Master i grunnskolelærerutdanning  for trinn 1-7, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2016-2017)
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2016-2017)
  • Master i norsk i skolen, Avdeling for lærerutdanning, HiØ (2015-2016)
  • International Master in Early Childhood Education and Care (IMEC), Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiO/HiOA (2009-2010)

Verv i styrer og råd: 

  • Norsk Innovasjonssenter, styringsgruppeleder (2020-2023)
  • Universitets- og høyskolerådet, Design, kunst og arkitektur (UHR-DKA), rådsmedlem/arbeidsutvalgsmedlem vara (2020-2023)
  • Innovasjon og arbeidslivsrelevans (IOA) Sunnmøre kulturnæringshage/Avdeling for kulturfag, HVO, styringsgruppemedlem (2021-2023)
  • Praksis, oppdrag og entreprenørskap (POE) Avdeling for mediefag/Avdeling for kulturfag, HVO, prosjekteier (2021-2023)
  • Den kulturelle skolesekken (DKS), Faglig rådsmedlem) (2019-2023)
  • Grieg Research School, styringsgruppemedlem (GRS) (2019-2023)
  • Seanse - senter for kunstproduksjon for og med barn og unge, styremedlem (2019-2023)
  • Sunnmøre kammermusikkfestival, styremedlem (2020-2022)
  • Fakultet for realfag og teknologi, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (Realtek/NMBU), styremedlem vara (2016-dd)
  • Volda kunnskapspark, styringsgruppemedlem (2019-2020)
  • Halden Næringsråd, styremedlem (2015-2017)
  • Nasjonalt råd for lærerutdanning (NRLU), rådsmedlem (2013-2017)
  • Doktorgradsutvalget (DGU) ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA, utvalgsmedlem (2011-2012)

Internasjonal akademisk erfaring: 

  • Academic visiting scholar, Department for Educational Studies and Community Support, Massey University, New Zealand (1998-1999) 
  • Visiting researcher, SPACUW (St. Petersburg Association for Cooperation with the Universtites of the World), Russland (1994) 
  • Associate member, Centre for Educational Sociology, Department of Sociology, The University of Edinburgh, Skottland (1993-1999)
  • Team-leader on a pilot study, Moscow State Pedagogical University, Russland (1992)

 

Oppdatert: mai 2024

 

 

Undervisning og veiledningserfaring

Prosjektledelse

Bjørkedalsbåten - bygging og bruk, Finansiert av Forbundet KYSTEN, Sunnmøre Kulturnæringshage, Volda Kommune og HVO. Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskulen i Volda, S. Bjørkedal og søner, Bjørkedal Båtsamling, Bjørkedal Kystlag, 4H og Ungdomslaget på Bjørkedal (2022-dd)  

Innovasjon og arbeidslivsrelevans (IOA). Samarbeidsprosjekt Sunnmøre Kulturnæringshage (prosjekteier) og Høgskulen i Volda (prosjektledelse). (2021-dd)

Dekomp (lokal ordning for kompetanseutvikling), HiØ VIDERE (2017-2019)

Nasjonal Rektorutdanning, HiOA, prosjektleder og underviser/veileder (2010-2013)  

Vitskapeleg arbeid

CRIStin

Bøker
Vitskaplege artiklar og bokkapittel

Introduction and Overview
Publisert 1997 av Unni Hagen, Bronwen Cohen

Statistical Appendix
Publisert 1994 av Unni Hagen

The Norwegian Case: Child-centered Policy in Action
Publisert 1993 av Unni Hagen, Felisa Tibbitts

Anna

Her skulle det akkuart no ha vore eit yrande liv.
Publisert 2020 av Unni Hagen

Future Skills og utvikling av kultur indikatorer
Publisert 2020 av Unni Hagen, Oskar Skulstad

Framtidsferdigheter
Publisert 2020 av Unni Hagen

Fylkeskommunen mot straumen.
Publisert 2019 av Unni Hagen

Fylkeskommunen mot straumen.
Publisert 2019 av Unni Hagen

Fylkeskommunen mot straumen.
Publisert 2019 av Unni Hagen

Dialogmøte - pedagogisk forskning
Publisert 2012 av Unni Hagen

Norwegian School Leaders Positioning Themselves as Change Agents: Cultural Context and Personal Experience
Publisert 2012 av Unni Hagen

Innsikt fra Ontario. Rektors rolle, handlingsrom og kvaliteten i klasserommet
Publisert 2012 av Unni Hagen

Utdanningspolitikk er problemet - og annen hardt tilkjempet innsikt
Publisert 2012 av Unni Hagen

Undervisningens kjerne
Publisert 2012 av Unni Hagen

Hvordan forandre 5000 skoler
Publisert 2012 av Unni Hagen

Høgskulen sine behov i ny symjehall: Viktig å ha eit anlegg som er tenleg og framtidsretta.
Publisert 2010 av Unni Hagen, Frode Sætre, Kjetil L Høydal

Seksjon for idrett og friluftsliv sine behov (ny symjehall).
Publisert 2010 av Unni Hagen, Frode Sætre, Kjetil L Høydal, Elisabeth Innselset

Heads Negotiating School-Based Management in the 1990s: Russian, Norwegian and Scottish Stories of Change [ISBN 978-82-579-4728-6] 316s.
Publisert 2010 av Unni Hagen
Publisher: Høgskolen i Oslo og Akershus

An Administrative Dinosaur? French School Leaders Facing Pedagogical Challenges
Publisert 2008 av Unni Hagen

Head's Notions of Success: School Leadership Stories Compared
Publisert 2008 av Unni Hagen

French School Leaders: Reviewing the Literature
Publisert 2008 av Unni Hagen

School Principals and New Public Management: An International Study
Publisert 2006 av Unni Hagen

Working Across Languages: Trustworthiness Comparing School Leaders’ Stories of Change
Publisert 2006 av Unni Hagen

Heads Negotiating School Based Management in the 1990s: Russian, Norwegian, and Scottish Stories of Change 332s.
Publisert 2006 av Unni Hagen

Heads on School-Based Management: Norwegian, Russian and Scottish Stories Compared
Publisert 2004 av Unni Hagen

Management as a Profession
Publisert 2000 av Unni Hagen

Headship: A Comparative Perspective
Publisert 2000 av Unni Hagen

Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experience
Publisert 1999 av Unni Hagen, Marian Court

Headship, Gender and Devolved School Management: An International Study
Publisert 1999 av Unni Hagen

Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in Light of New Zealand Experience
Publisert 1998 av Unni Hagen, Marian Court

Head Teachers on Devolved School Management: A Gender Perspective
Publisert 1998 av Unni Hagen

Shared leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experiences
Publisert 1998 av Unni Hagen

Shared Leadership in Schools: The Norwegian Case in the Light of New Zealand Experiences
Publisert 1998 av Unni Hagen, Marian Court

Headteachers in Devolved School Management: A Comparative Perspective
Publisert 1998 av Unni Hagen

Headteachers and Devolved School Management: Moving Towards Managerialism
Publisert 1997 av Unni Hagen

Comparing Headship under Devolved Management: Methodological Issues
Publisert 1997 av Unni Hagen

Services for Children with Additional Needs: Scandinavian Perspective
Publisert 1997 av Unni Hagen

Child-centered Policy in Action in Norway: Possible Lessons for the US
Publisert 1994 av Unni Hagen, Felisa Tibbitts

The Changing Role of the Headteacher in Self-Managing Schools: Some Dilemmas in Comparative Studies
Publisert 1994 av Unni Hagen

European Union: Education for All in Europe
Publisert 1994 av Unni Hagen

Statistical Appendix
Publisert 1994 av Unni Hagen, Suzanne Stiver Lie, Lynda Malik

School Leadership and Management: The Norwegian Case
Publisert 1993 av Unni Hagen

The Changing Role of Headteachers in Norway, Russia and Scotland: A Comparative Study
Publisert 1993 av Unni Hagen

Redistribution of Power and the Changing Role of Headteachers: Methodological Issues
Publisert 1993 av Unni Hagen

School Governing Policy in Norway
Publisert 1993 av Unni Hagen

Ideological Changes in the Russian School System: A Challenge for the School Principal
Publisert 1992 av Unni Hagen

Ideological Shift a Challenge for the Russian School Principal
Publisert 1992 av Unni Hagen

Changing Ideology: A Challenge for the Russian School Principal
Publisert 1992 av Unni Hagen

Decentralization and Market Economy: Seven Hypothesis on the Role of the School Principal
Publisert 1992 av Unni Hagen

Current Challenges in the Soviet Educational System
Publisert 1991 av Unni Hagen

Russian Culture and Soviet Ideology: Divergent Assumptions – A challenge for the Soviet Educational System
Publisert 1990 av Unni Hagen