Presenterte arbeidet sitt for viktige kulturinstitusjoner

Ti kunstnere fra Seanses Kunstprogram 2015 fikk vise fram arbeidet sitt for og diskutert det med en rekke nasjonale og internasjonale sentrale aktører innen kultur.

0f17344e43988cc5ddf0e370439186ddLunsj ble servert i Gullhallen der Hanne Friis verk ‘Growing Gold’ preger den ene veggen.     Foto: Antero Hein.

Seanse arrangerte tirsdag 19. april konferansen «Kunstnere i kreative partnerskap» i Oslos nye kulturhus Sentralen. Den ærverdige Forstanderskapssalen som tidligere rommet Christiania Sparebanks styre ga nå plass til nærmere hundre deltagere, og den rå og elegante arkitekturen som preger store deler av bygningen ble en vakker ramme rundt arrangementet. Kunst- og kulturfaglige aktører fra blant annet Den Norske Opera & Ballett, Høgskulen i Stord, Fylkeskommunen i Møre og Romsdal, Nasjonalmuseet, Dansens Hus, Riksteatret, og tidligere Rikskonsertene (nå Kulturtanken) deltok. Det gjorde også de ti kunstnerne i Seanses Kunstprogram 2015, som presenterte sine «kreative partnerskapsarbeid» utviklet gjennom et helt år med veiledning fra Seanses stab.

Deltagerne på konferansen fikk høre engasjerte innlegg fra internasjonale bidragsytere som Eric Booth og Jean E. Taylor fra Lincoln Center Institute i New York. De er begge mangeårige samarbeidspartnere av Seanse og senterleder Marit Ulvund. Begge deltok med innlegg hvor de reflekterte rundt deres arbeid som teaching artists –eller kunstnerlærere.

f80e6dcd690712e4dc1c09d54de0eb6fSenterleder Marit Ulvund her sammen med Eric Booth som i en årrekke har utviklet Teaching Artist programmer for en rekke større kunstinstitusjoner både i USA og internasjonalt. Foto: Antero Hein.

0727e40603e5a3041eb409ea45c65b16Kunstneren og teaching artist Jean E. Taylor ved Lincoln Center Education snakket blant annet om samarbeidet med Seanse. Marit Ulvund og Jean E. Taylor er i ferd med å utvikle et pilotprosjekt ‘TAG Exchange’ som innebærer utveksling av kunstnere tilknyttet organisasjoner i ulike land. Foto: Antero Hein.

I forbindelse med konferansen inviterte Seanse også et internasjonalt gjestespill: Barna som tilhører elevgruppen til det tyske stjernekompaniet Sasha Waltz & Guests ankom Oslo på sin første utenlandsturné for å vise forestillingen Feuerblume, koreografert av den colombianske dansekunstneren Gabriel Galinda Cruz. Disse unge utøverne berørte publikum med et helt særegent nærvær og kunstneriske sensibilitet.

c1cf8a3d3e6b7f37617caa5f566d78ed
a3c7bc4a6c389de9fc0781e288793663De unge utøverne i Kindertanzcompany – Berlin ved Sasha Waltz & Guests startet en improvisert bevegelsessekvens ute i lunsjrommet før de fortsatte inne i i konferansesalen. Foto: Antero Hein.

Kreative partnerskap handler blant annet om å videreutvikle samspillet mellom det kunstneriske og det pedagogiske i møtet med barn og ungdom i samfunnsinstitusjoner som for eksempel skolen. Det handler videre om hvordan man som kunstinstitusjon, kunstner eller kunstfaglig aktør arbeider med og gjennom kunst i disse samfunnsinstitusjonene. Seanse har gjennom en rekke år nå arbeidet med å utvikle slike kreative partnerskap. I fjor initierte sentret et ettårig kunstprogram hvor de inviterte profesjonelle kunstnere til å engasjere seg i langsiktige og forpliktende samarbeid med ulike kultur- og samfunnsinstitusjoner. I løpet av konferansen fikk alle de ti kunstnerne involverte i Seanses Kunstprogram 2015 mulighet til å presentere sitt arbeid og reflektere rundt sine erfaringer med å etablere slike kunstneriske partnerskap.

68c9d29dcda7de6c9e728498741ee925Her samtaler forfatteren og journalisten Mette Karlsvik med elev Endre Synnes Hagerup ved Fagerliga vgs. Sammen med regissør Jon Tombre og teaterpedagog Endre Volden ved skolen har elevene i andre klasse utviklet et tekstarbeid basert på ‘Et Drømmespill’ av August Strindberg. I forbindelse med konferansen snakket eleven Endre varmt om verdien av møtet med profesjonelle kunstnere over tid. Foto: Antero Hein.

Fokuset deres har vært rettet mot det direkte møtet mellom kunstnere og barn og ungdommer i skolen. I løpet av året som har gått har alle disse aktørene undersøkt hvordan de sammen kan tilnærme seg kunst og kunstproduksjon. Barn og ungdom fikk selv være skapende og lære seg et kunstnerisk håndverk for å få en dypere forståelse av seg selv og kunsten de opplever. Lærere fikk bidra med sin kompetanse, for eksempel gjennom innsikt i målgruppen og oversikt over rammevilkår og muligheter i skolen. Målet var at kunstnerne skulle få jobbe over lengre tid under mer forutsigbare rammer. På den måten får kunstnerne også mulighet til å utvikle sin egen kunstneriske praksis. Seanse ser frem til å videreutvikle slike partnerskapsarbeid og høsten 2016 tilbyr Seanse og Høgskulen i Volda et studieemne i kunstnerlærer-faget. Mange har vist stor interesse og kurset er allerede fulltegnet.

Kreative partnerskap mellom kunstnere og samfunnsinstitusjoner kan også opprettes i samarbeid med kunstinstitusjoner, og vi fikk beskrevet en rekke eksempler på dette i forbindelse med konferansen. Barn og unges direkte møte med kunst og kunstnere inngår fremdeles som en viktig del av samarbeidet og de kan da involveres i kunstinstitusjonenes planlegging og programmering.

323bac32cd3d62f5951b458628a54bfaHer forteller kunstnerisk leder i Teater Joker, Niels Peter Underland, om Funiculi Funicula som var del av prosjektet «Opera på timeplanen». Dette ble utviklet i samarbeid med Guri Glette ved Den Norske Opera & Ballett og elever i Osloskolen. Prosjektet mottok den prestisjefylte International Opera Awards i kategorien ‘tilgjengelighet’. Foto: Antero Hein.

På slutten av dagen arrangerte Seanse en panelsamtale der man diskuterte omstruktureringen av Rikskonsertene og Den Kulturelle Skolesekken til den nye etaten som nå har fått navnet Kulturtanken. Det knytter seg store forventninger til hvordan den nye etaten skal ta form og videreutvikles i sporene til tidligere Rikskonsertene og DKS som jo har vært premissleverandører for et stadig voksende barne- og ungdomskunstproduksjonsfelt.

0fb87d967f58a8c42442f433a940b7eaI panelsamtalen reflekterte følgende aktører over den nye etaten kalt Kulturtanken. Fra venstre: Moderator Chris Erichsen, teatersjef Riksteatret Tom Remlov, konstituert direktør Kulturtanken Ådne Sekkelsten, kulturkoordinator i Møre og Romsdal fylkeskommune Anette Storli Andersen og forsker Kari Holdhus ved Høgskulen på Stord. Foto: Antero Hein.

Tekst: Siri Forberg

Del på: