
Elisabeth Teige
Institutt for planlegging, administrasjon og skuleretta samfunnsfag
Førstelektor
Bakgrunn
Cand. Philol. i historie ved Universitetet i Oslo 2004. 
Tittel på hovedoppgave: «Direktoratet for skolehjemmene : statlig omsorg for tilpasningsvanskelige barn 1941-1951».
I 2004 medvirket jeg i utvalget som skrev NOU2004: 23 Barnevern og spesialskoler under lupen. Fra 2005 til 2008 var jeg vitenskapelig assistent og administrativ støtte ved Forum for universitetshistorie, Universitetet i Oslo. Fra 2009 var jeg ansatt som stipendiat i utdanningshistorie ved Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo. Jeg har også bidratt til en NOKUT-utredning (2005) og deltatt i forskernettverk og publisert artikler både nasjonalt og internasjonalt.
Undervisning
Jeg underviser i samfunnsfag i grunnskolelærerutdanningen ved HVO og er programansvarlig for samfunnsfag i grunnskulelærerutdanningen. I tillegg har jeg emneansvar for emner i grunskolelærerutdanningen 5-10 og i nettstudiene Skuleretta samfunnsfag 1 og 2. I hovedsak underviser jeg i internasjonale tema med innretning mot historie og om demokrati. Videre har jeg ansvar for undervisning om oppgaveskriving og oppfølging av prosessen rundt oppgaveskriving i samfunnsfag.
Faglige interesser
- Norsk og internasjonal utdanningshistorie
- Skolehistorie
- Sosialhistorie
- Barnevernshistorie
- Menneskerettigheter
- Mellomkrigstiden og andre verdenskrig
- Kvinnehistorie
- Demokrati og utdanning
- Pedagogisk filosofi
Forskningsgrupper
Forskingsgruppe i samfunnsfagsdidaktikk
Læreringsprosessar og vurderingshandlingar
Demokrati og medverknad
Pågående prosjekter
PhD-avhandling om UNESCO og utformingen av arbeidet med utdanning til internasjonal forståelse i perioden 1946-1954. Hensikten med studien er blant annet å trekke frem utdanningens rolle i gjenoppbyggingen av Europa etter andre verdskrig og derigjennom arbeidet med bruk av utdanning som arena for å skape et verdenssamfunn fundert på fred og menneskerettigheter sett gjennom UNESCOs Education for international understanding.
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Bøker
 Nytt blikk på 1900-tallet. Boktips av boken "Frihetens århundre. Norsk historie gjennom de siste hundre år." av Finn Olstad 
 Publisert 2011 av Elisabeth Teige  
 Med forhold til fienden. Nyansert om tyskerjentenes opplevelser. Boktips av boken "Tyskerjentene. Historiene vi ikke ble fortalt" Av Helle Aarnes 
 Publisert 2010 av Elisabeth Teige  
 Favorittboka - Den lukkede bok av Jette A. Kaarsbøl 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Bokmelding: "Madame de Staël - en høyst uvanlig kvinne" av Kåre Tønnesson 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Ellisif Wessel. A biography 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Steinar Wikan: Ellisif Wessel - en biografi 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Kjersti Ericsson og Eva Simonsen: Krigsbarn i fredstid 
 Publisert 2006 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Bokanmeldelse: ”Margrete” av Ove Røsbak 
 Publisert 2004 av Elisabeth Solheim Sandberg  
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
  EDUCATION FOR INTERNATIONAL UNDERSTANDING AFTER WWII – AN EDUCATION FOR HUMAN RIGHTS?   
 Publisert 2022 av Elisabeth Teige, Kjersti Brathagen  
 Stengte arkiver i sommer! 
 Publisert 2020 av Åsmund Svendsen, Elisabeth Teige, Hilde Gunn Slottemo, Eirinn Larsen, Knut Dørum, Carl Emil Vogt  
 Tale ved minnebautaen ved Volda kirke, 17. mai 2018 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
  Herrenes historie, igjen?   
 Publisert 2018 av Aud Mikkelsen Tretvik, Vibeke Kieding, Inger Leganger Bjørnhaug, Åsa Elstad, Bjørg Evjen, Marlen Ferrer  
 Utdanning til internasjonal forståelse som fredsprosjekt 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Kritiske refleksjoner på norsk skolehistorie anno 2013 
 Publisert 2013 av Elisabeth Teige  
  Citizenship education and the rebuilding of Europe after World War II: the case of Norway   
 Publisert 2011 av Elisabeth Teige  
 Demokrati må læres 
 Publisert 2010 av Marthe Hommerstad, Elisabeth Teige, Håkon Andreas Evju, Anne Helene Høyland Mork  
 Ella Anker Dagbladets korrespondent i London under første verdenskrig 
 Publisert 2007 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Fra kontroversielt prosjekt til nasjonalskatt 
 Publisert 2007 av Elisabeth Solheim Sandberg, Ulla Heli  
Anna
 Emotions, attitude changes and education for international understanding 1946-1950. 
 Publisert 2025 av Elisabeth Teige  
 Utdanning som verktøy til å skape fred 
 Publisert 2025 av Elisabeth Teige  
 Jødeforfølgelsene før og under andre verdenskrig 
 Publisert 2024 av Elisabeth Teige  
  Rostad barnehjem - en brikke i barneredningsarbeidet til Norsk misjon blant hjemløse   
 Publisert 2024 av Elisabeth Teige  
 Helhetlig seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie av ungdomsskolelærere sine forestillinger om helhetlig seksualitetsundervisning i samfunnsfag 
 Publisert 2023 av Michelle Connor Søreng, Elisabeth Teige  
 Publisher: Høgskulen i Volda
 Konspirasjonsteorier i undervisning 
 Publisert 2023 av Elisabeth Teige, Nils Magne Magerøy, Eirik Søvik  
 Skolehjemshistoriens historie 
 Publisert 2023 av Elisabeth Teige  
 Å lære lærerstudenter å formidle det ufattelige 
 Publisert 2023 av Elisabeth Teige  
 Kan vi snakke om en educationalization av politisk danning i Norge etter 22. juli 2011? 
 Publisert 2022 av Elisabeth Teige  
 Continuity And Change In The Promotion Of Education For International Understanding C. 1920-1950 
 Publisert 2021 av Elisabeth Teige  
 Å undervise kontroversielle tema 
 Publisert 2021 av Elisabeth Teige  
 Education and democracy in Norway - Access to education in a historical perspective 
 Publisert 2019 av Elisabeth Teige  
 Kvifor sende borna på skule? Om skulens samfunnsoppdrag i eit historisk perspektiv. 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
 Utdanning for fred ca. 1920-1940 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
 International understanding – a response for peace 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
 Tale ved minnebautaen ved Volda kirke, 17. mai 2018 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
 Historie, granskning og erstatning – overgrep mot barnevernsbarn og debatten etter
Befringsutvalget 
 Publisert 2018 av Elisabeth Teige  
 Sesjon 5: Hvordan utdanne historikere for fremtidens historiefag? 
 Publisert 2017 av Jan Frode Hatlen, Jon Olav Hove, Elisabeth Teige  
 UNESCO and conceptualizing human rights in education. In: Session 16K. UNESCO, education and the cold war. 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 The Concept International Understanding. In: Session 8K. Defining Concepts in a Post-War World: On the Conceptual History of UNESCO 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 Fredsutdanning og lærerens ansvar 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 Bedre læringsutbytte med vurdering for læring (i historiefaget)? Innlegg i sesjon 5: Hvordan utdanne historikere for fremtidens historiefag. 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 Utdanning til internasjonal forståelse 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 Johns metode. Intervju med John McNicol 
 Publisert 2017 av Elisabeth Teige  
 UNESCO’s Education for Living in a World Community: from teacher seminars to experimental activities, 1947–1963 
 Publisert 2016 av Elisabeth Teige  
 (Re-)building the minds of Europe: Social Science and the education for a new world order after WWII. 
 Publisert 2016 av Elisabeth Teige  
 Sesjon 14 "Historie i bruk i samfunn og skole", sesjonsansvarlige og innledere 
 Publisert 2016 av Elisabeth Teige, Marie Smith-Solbakken, Jakob Mattias Maliks  
 Historie (og samfunnsfag) som "fredsfag" 
 Publisert 2016 av Elisabeth Teige  
 Kritisk tenkning 
 Publisert 2016 av Elisabeth Teige  
 Dokumentarfilmen "Folkeopplysning. Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" om Folkeuniversitetets 150 år 
 Publisert 2015 av Elisabeth Teige  
 Allied responses to Nazi Education 1941-1947. 
 Publisert 2015 av Elisabeth Teige  
 "Utdanning for fred og demokrati som internasjonal politikk" sesjonsansvarlig og innleder 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Sesjonsansvarlig og innleder ved sesjonen "Education as formal international politics: During and after the Second World War" 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Helga Stene og kvinnelige læreres innsats for fred i mellomkrigstiden 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Education for international understanding: inbetween the national and the international 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Folkeuniversitetet i den tidlige etterkrigstiden 
 Publisert 2014 av Elisabeth Teige  
 Jenters grunnskoleutdanning i Norge rundt århundreskiftet 1900 
 Publisert 2013 av Elisabeth Teige  
 Unesco and the post-war reconstruction of European education 
 Publisert 2012 av Elisabeth Teige  
 Kan demokrati læres? 
 Publisert 2011 av Elisabeth Teige  
 Ikke bare faktiske kunnskaper. Demokratiopplæring av norsk ungdom etter andre verdenskrig 
 Publisert 2010 av Elisabeth Teige  
 "Dannelse og utdannelse - demokratisering i Norge 1814-2010", sesjonsansvarlige og innledere 
 Publisert 2010 av Marthe Hommerstad, Elisabeth Teige  
 Internasjonal og transnasjonal historie - samme sak eller to sider av samme sak? 
 Publisert 2010 av Elisabeth Teige  
 Democracy and Mutual Understanding: The Work of the Norwegian National Commission for UNESCO 1953-1963 - a project presentation 
 Publisert 2010 av Elisabeth Teige  
 Civic education in Norway after the Second World War 
 Publisert 2010 av Elisabeth Teige  
 Fra skolehistorie til utdanningshistorie? 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Bruk av nettverksanalyse i nyere historie - andre utfordringer? Kvinnelige akademikere i Norge 1882-1940 
 Publisert 2009 av Elisabeth Teige  
 Olga Larssen og Direktoratet for skolehjemmene 
 Publisert 2007 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Kvinner i pressebildet – fra usynlig til minoritet 
 Publisert 2007 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Formidling av demokratisk og nasjonal dannelse ca. 1930-1950 
 Publisert 2006 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Rapport fra en biografi om Ella Anker (1870- 1958) 
 Publisert 2006 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Direktoratet for skolehjemmene. Statlig omsorg for tilpasningsvanskelige barn 1941-1951 
 Publisert 2004 av Elisabeth Solheim Sandberg  
 Publisher: Universitetet i Oslo
 Universitas som en del av blindernkulturen - En kvalitativ leserundersøkelse 
 Publisert 2002 av Kristin Delås, Ellen Krystad, Kristin Prøitz Narum, Elisabeth Solheim Sandberg, Ingunn Stensholt  
 Publisher: Humanistisk prosjektsemester