Programmering for matematikkforståelse
Formål
Forskningsgruppa jobber med ulike forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot bruk av programmering i undervisning i norsk skole. Vi søker særlig å undersøke hvordan programmering brukes som en ressurs og hjelpemiddel for økt matematisk forståelse og kompetanse. Vi jobber med programmering i grunnskole og videregående utdanning, samt i lærerutdanning.
Medlemmer
Førsteamanuensis Andreas Brandsæter (leder)
Førsteamanuensis Runar Lie Berge
Førsteamanuensis Beate Krøvel Humberset
Førsteamanuensis Ingeborg Lid Berget
Høgskolelektor Torbjørn Frantsen
Høgskolelektor Joakim Erik Gustav Olsson
Stipendiat og Ph.d.-student Daniel Fikstvedt
Stipendiat og Ph.d.-student Morten Ingvaldsen
Stipendiat og Ph.d.-student Kim André Refvik
Stipendiat og Ph.d.-student Martyna Fojcik
Rådgiver Sindre S. Sandbakk
Aktiviteter
Gruppa møtes jevnlig og deler kunnskap, ideer, inspirerer hverandre og søker faglig samarbeid i forskningsprosjekter.
Klarer du å handle helt tilfeldig?
Tenk deg at et lite KI-program følger med på det du taster inn, og prøver å lære seg mønsteret i tastingen din. Etter 30 tastetrykk begynner programmet å gjette hva du kommer til å taste neste gang. Og ganske ofte, faktisk i mer enn halvparten av tilfellene, gjetter det riktig. Er dette mulig? Vel, prøv selv ved å klikke på og åpne denne nettapplikasjonen.
Se om du kan få treffsikkerheten til programmet («Accuracy») til å være under 50 %.
Prosjekter
- Programming for developing mathematical competencies
- Selecting, Creating and Evaluating Tasks Integrating Programming and Mathematics