Profile picture for user hustvedtma

Marianne Hustvedt

Stipendiat

Stipendiat

 

PhD-project

The scaffolding of educational dialogue and critical thinking to enhance learning in secondary school.

The overall aim of the project is to investigate how critical thinking is reflected in educational dialogues in the subjects KRLE (Religion and ethics) and Norwegian language in Norwegian secondary school and whether the dialogue quality may be associated with student learning outcomes. 
 

Undervisning - Teaching

Course leader

  • KRLE i Maglu (MGL1-7/5-10KRLE) 
  • Examen Philosophicum Nettbasert (EXP100N)

Teaching

Teacher education

  • Pedagogikk og elevkunnskap 1 (MGL1-7PE1, MGL5-10PE1)
  • Pedagogikk og elevkunnskap 2 (MGL1-7PE2, MGL5-10PE2)
  • Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGL1-7PE4, MGL5-10PE4)
  • PPU (Post graduate teacher training) Didaktikk 1 Religion og Livssyn (PPU-DID1RL)

Religion and philosophy

  • Examen philosophicum (EXP100)
  • Religion og Livssyn 1 (REL151)
  • Religion og samfunn (REL154)
Faglige interesser - Research interests

Educational dialogue

Critical thinking

Learning processes

Assessment

Didactics

Ethics 

Fundamental problems in pedagogics

Forskningsgrupper - research groups

Learning and Assessment research group (Volda university College)

Forskergrupppe for Religion og Livssyn (Volda university College)

Forskningsprosjekt - Research projects

2022 - : FAITHED ("Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway") University of Inland Norway and Volda University College

2022-2023: Creative wellbeing - Teacher students' perceptions. Volda University College

2020 - 2021: Grunnspørsmål i Pedagogikken. University of Bergen

2019- 2020 Rom og sted: religionsfaglige og interdisiplinære bidrag. Volda University College

Vitskapeleg arbeid

CRIStin

Vitskaplege artiklar og bokkapittel

Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold
Published 2023 av Ole Kolbjørn Kjørven, Marianne Hustvedt, Thor Andre Skrefsrud

Toleranse mellom ideal og virkelighet. Hvorfor vi trenger toleranse i betydningen "å tåle"
Published 2017 av Marianne Hustvedt

Anna

Boklansering: Kreativ wellbeing
Published 2025 av Wenche Torrissen, Helga Synnevåg Løvoll, Knut-Willy Sæther, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Dag Erik Wold, Raul Grau-Ruiz

Boklansering: Hvor skal du i helga? En bok om religionsmangfold, trosopplæring og skole
Published 2025 av Anders Aschim, Ole Kolbjørn Kjørven, Hildegunn Valen Kleive, Thor Andre Skrefsrud, Marianne Hustvedt, Marta Bivand Erdal

«De sitter jo mye inne på lørdager, da …»: Om læreres erfaringer med sammenhenger mellom skolens KRLE-undervisning og elevens deltakelse i religiøs trosopplæring
Published 2025 av Marianne Hustvedt, Thor Andre Skrefsrud

«Det skal gjøre litt vondt»: Om ubehag i KRLE-faget
Published 2025 av Marianne Hustvedt

Public school and non-formal religious education - complementary or not? RE teachers' perspectives
Published 2024 av Marianne Hustvedt, Thor Andre Skrefsrud

Religious Diversity: Perspectives of Norwegian School Leaders, RE Teachers and Students
Published 2024 av Ole Kolbjørn Kjørven, Marianne Hustvedt, Thor Andre Skrefsrud

Pedagogy of discomfort and KRLE
Published 2024 av Marianne Hustvedt

«Lyset er knytt til mørke»: om fortvilelse, håp og kunst i Septologien av Jon Fosse
Published 2024 av Marianne Hustvedt

Creative wellbeing and formative processes in teacher education and school. Student teachers’ perceptions
Published 2024 av Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Marianne Hustvedt, Wenke Mork Rogne

Religious Education in Diverse Contexts: School Leaders’ Understanding of Religious Diversity and Interconnections between Non-formal and Formal Religious Education
Published 2023 av Marianne Hustvedt, Ole Kolbjørn Kjørven, Thor Andre Skrefsrud

Hvordan kan subjektivitet dannes gjennom dialog?
Published 2021 av Jonas Gamborg Lillebø, Marianne Hustvedt

Mot ein norsk språkfilosofi: Språksyn hjå Henrik Wergeland og Ivar Aasen i lys av Charles Taylor
Published 2021 av Jonas Gamborg Lillebø, Marianne Hustvedt

«Rom» som metafor i utviklingen av (kritisk) tenkning: En diskusjon av begrepene «kritisk tenkning» og «etisk bevissthet» i læreplanens overordnede del i lys av Hannah Arendt
Published 2020 av Marianne Hustvedt