Profile picture for user melnikyu

Julia Melnikova

Institutt for pedagogikk

Førsteamanuensis

Julia Melnikova er førsteamanuensis i pedagogikk med spesialisering i flerkulturell pedagogikk og foreldreinvolvering i skole og barnehage. Hun har Ph.D.-grad i profesjonsrettede lærerutdanningsfag fra Høgskolen i Innlandet (2024) og mastergrad i kulturmøte fra Høgskulen i Volda (2017).


Julia Melnikova is Associate Professor i pedagogy at Volda University College and a teacher educator. Her research interests include cultural diversity and equity in education, parental involvement and educational transitions. She holds a PhD in teaching and teacher education from Inland Norway University of Applied Sciences (2024) and a MA in cultural encounters from Volda University College (2017).

Faglig interesse
  • Kulturelt mangfold, sosiale forskjeller, inkludering og rettferdighet i utdanning
  • Foreldreinvolvering, samarbeid skole-hjem, samarbeid skole-barnehage 
  • Overganger barnehage-skole, grunnskole-videregående opplæring
  • Utdanningsvalg
Undervisning
  • PPUD Pedagogikk 2. år (emneansvar)
  • BLUBA Bacheloroppgave (emneansvar)
  • BLUFMM Mangfold og mestring
  • BLUSTM Språk, tekst og matematikk 
  • BLU KKK Kunst, kultur og kreativitet
Forskergrupper

Vitskapeleg arbeid

NVA

Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Anna

Always an Insider? Considering Researcher Positioning in Studies of Communities, Families, and Education
Publisert 2025 av Hilde Birgitte Hjertager Lund, , Julia Melnikova

Foreldre har ikke sviktet – de har endret seg
Publisert 2025 av Guro Lovise Bjørnevik, Arve Fiskerstrand, Bente Hasle, Julia Melnikova

Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools
Publisert 2024 av Julia Melnikova, , ,
Publisher: Universitetet i Innlandet

Exploratory workshop: Discussion around contributions to the Handbook on Communities, Families and Schooling in Education Research
Publisert 2024 av Hilde Birgitte Hjertager Lund, Julia Melnikova, Gry Paulgaard,

Researcher Positioning in Qualitative Research in Parental Involvement: Always an Insider?
Publisert 2024 av Julia Melnikova

Migrant Parents at High Schools: Traditional and New Involvement Practices
Publisert 2022 av Julia Melnikova

Doing research on parents at high school: Why migrant background matters
Publisert 2022 av Julia Melnikova

Student Educational Identities in the Encounters between High Schools and Migrant Families
Publisert 2022 av Julia Melnikova

Identitet, aktørskap og investering i andrespråkslæringa. Ein kvalitativ studie om bruk av tospråkleg fagopplæring i førebuande vaksenopplæring
Publisert 2021 av , Julia Melnikova
Publisher: Høgskulen i Volda

Ungdomsskoleelevenes perspektiv på egen motivasjon i koronatiden. En kvalitativ studie av elever på 10. trinns erfaringer med egen motivasjon for læring i digital hjemmeskole
Publisert 2021 av , Julia Melnikova
Publisher: Høgskulen i Volda

Feil type språklege og kulturelle ressursar?
Publisert 2021 av Randi Myklebust, Gunnhild Bergset, Birgitte Fondevik, Kristin Rostad Gangstad, Julia Melnikova, Hilde Randi Osdal

Involving Migrant Parents of Students in Upper-Secondary Education in Norway: A double-edged sword?
Publisert 2021 av Julia Melnikova

“Treading on dreams”: High school students' educational identities in the encounter between schools and immigrant families
Publisert 2021 av Julia Melnikova