Eivor Finset Spilling
Institutt for språk og litteratur
Førsteamanuensis
Utdanning / Education
2023: Ph.d. i utdanningsvitenskap og humaniora frå Universitetet i Stavanger. Tittel på avhandlinga: Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition and learning? / Phd in Educational Sciences and Humanities (University of Stavanger)
2012: Mastergrad i nordisk, særleg norsk språkvitskap, frå Universitetet i Oslo / Master of Philosophy in Languages: Nordic, especially Norwegain, linguistics (University of Oslo)
2010: Praktisk pedagogisk utdanning frå Universitetet i Oslo / Practical Pedagogical Education (University of Oslo)
Faglege interesser / Research Interests
Norskdidaktikk / Norwegian didactics
Byrjaropplæring / Early reading and writing instruction
Språkutvikling og språkstimulering / Language development and stimulation
Skriving / Writing
Grammatikk og grammatikkdidaktikk / Grammar and grammar didactics
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Bøker
Henrik Ibsens skrifter 11. Tekstbind [ISBN 978-82-03-18941-8] 658s.
Publisert 2009 av Christian Janss, Stine Brenna Taugbøl, Ellen Nessheim Wiger, Sibylle Söring, Aina Nøding, Gry Berg, Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy, Nina Marie Evensen, Ingrid Louise Falkenberg, Åshild Haugsland, Ingunn Indrebø Ims, Kari Kinn, Inger Marie H Kjølstadmyr, Sigrid Larsson, Margit Sauar, Henninge M. Solberg, Eivor Finset Spilling, Gunnhild Wiggen, Mette Refslund Witting, Ingvald Aarstein, Ståle Dingstad
Publisher: Aschehoug & Co
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Effects of digitalisation on learning to write - A naturalistic experiment
Publisert 2024 av Wenke Mork Rogne, Vibeke Rønneberg, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Eivor Finset Spilling, Per Henning Uppstad
Writing by hand or digitally in first grade: Effects on rate of learning to compose text
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling, Vibeke Rønneberg, Wenke Mork Rogne, Jens Roeser, Mark Torrance
The Measurement of Text Quality
Publisert 2021 av Eivor Finset Spilling
Handwriting versus keyboarding: Does writing modality affect quality of narratives written by beginning writers?
Publisert 2021 av Eivor Finset Spilling, Vibeke Rønneberg, Wenke Mork Rogne, Jens Roeser, Mark Torrance
Pedagogiske tekstar om ordklassar: ei undersøking av lærebøker i norsk på 3. og 4. trinn
Publisert 2020 av Tor Arne Haugen, Eivor Finset Spilling
Making sense of grammatical variation in Norwegian
Publisert 2018 av Hans-Olav Enger, Eivor Finset Spilling, Marianne Brodahl Sameien
Metakomparasjon i norsk
Publisert 2014 av Eivor Finset Spilling, Tor Arne Haugen
Gradbøying i norsk: en bruksbasert tilnærming
Publisert 2013 av Eivor Finset Spilling, Tor Arne Haugen
Anna
iPad i skolen: hva sier forskningen?
Publisert 2024 av Wenke Mork Rogne, Eivor Finset Spilling
Digitale læringsressurser i den første skriveopplæringen
Publisert 2024 av Wenke Mork Rogne, Eivor Finset Spilling
Handskrift eller tastatur i den første skriveopplæringa?
Publisert 2024 av Eivor Finset Spilling
Skriveutvikling forstyrres ikke av tastatur
Publisert 2024 av Eivor Finset Spilling
Book review | Writing and reading connections: Bridging research and practice
Publisert 2024 av Vibeke Rønneberg, Eivor Finset Spilling
Eivor Finset Spilling om skriving for hånd og på maskin
Publisert 2024 av Eivor Finset Spilling
Skriveopplæring for hand eller tastatur – resultatet blir ganske likt
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling, Vibeke Rønneberg, Wenke Mork Rogne, Jens Roeser, Mark Torrance
Kan førsteklassingar skrive forteljing? Klart dei kan!
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling
Fra enten eller til både og. Nerttbrett og blyant i skriveopplæringen
Publisert 2023 av Wenke Mork Rogne, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Vibeke Rønneberg, Pernille Fiskerstrand, Camilla Fitjar, Eivor Finset Spilling, Liv Kristin Bjørlykke Øvereng, Lina Rebekka Kobberstad
I løpet av fem år gav ho liv til to barn og ei avhandling
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling
Førsteklassinger skriver like bra på skjerm som med blyant
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling
Kva skjer med språket i det nye klasserommet? Handskrift og/eller nettbrett og skriving på nynorsk
Publisert 2023 av Wenke Mork Rogne, Gudrun Kløve Juuhl, Eivor Finset Spilling, Liv Kristin Bjørlykke Øvereng
Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning? [ISBN 978-82-8439-157-1] 292s.
Publisert 2023 av Eivor Finset Spilling, Vibeke Rønneberg, Wenke Mork Rogne, Mark Torrance
Publisher: Universitetet i Stavanger
Dei nye skriftlærde
Publisert 2023 av Liv Kristin Bjørlykke Øvereng, Eivor Finset Spilling
Fra enten eller til både og - nettbrett og blyant i skriveopplæringen
Publisert 2023 av Wenke Mork Rogne, Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Vibeke Rønneberg, Pernille Fiskerstrand, Camilla Fitjar, Eivor Finset Spilling, Liv Kristin Bjørlykke Øvereng, Lina Rebekka Kobberstad
Beginning writing by hand or by keyboard
Publisert 2022 av Vibeke Rønneberg, Eivor Finset Spilling, Wenke Mork Rogne, Jens Roeser, Mark Torrance
Handskrift vs. nettbrett: Påverkar skrivemodaliteten kvaliteten på forteljingar av begynnande skrivarar?
Publisert 2021 av Eivor Finset Spilling, Wenke Mork Rogne, Vibeke Rønneberg, Jens Roeser, Mark Torrance
Handskrift eller tastatur i tidleg tekstproduksjon?
Publisert 2019 av Eivor Finset Spilling, Vibeke Rønneberg, Wenke Mork Rogne, Mark Torrance
Presentasjon av Olaf Husby: Innvandreres morsmål. En ressursbok for lærere
Publisert 2017 av Eivor Finset Spilling
Presentasjon av Henning Fjørtoft: Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen
Publisert 2016 av Eivor Finset Spilling
Presentasjon av Garthus og Schulze: #nynorsk
Publisert 2016 av Eivor Finset Spilling
Flerspråklighet
Publisert 2016 av Eivor Finset Spilling
Presentasjon av Ingvil Brügger Budal (red.): Språk i skolen. Grammatikk, retorikk, didaktikk
Publisert 2015 av Eivor Finset Spilling
Mer kaffekjerring enn meg? Om gradbøying av substantiver
Publisert 2015 av Eivor Finset Spilling
Gradbøying av substantiver
Publisert 2014 av Eivor Finset Spilling
Gradbøying i norsk talespråk
Publisert 2014 av Eivor Finset Spilling
Gradbøying i norsk
Publisert 2014 av Eivor Finset Spilling
Reorganising grammatical variation in Norwegian
Publisert 2013 av Hans-Olav Enger, Eivor Finset Spilling, Marianne Brodahl Nilsen
Gradbøying i norsk. En korpusbasert undersøkelse av talespråk. 149s.
Publisert 2012 av Eivor Finset Spilling