
Erik Cyrus Fooladi
Institutt for realfag
Professor
Professor i tverrfaglig didaktikk og formidling / Professor in Interdisciplinary Education and Communication
Utdanning, hovedtrekk
2008: Dr.scient., metallorganisk kjemi, Universtitetet i Oslo
1997: Cand. scient., metallorg. kjemi, Universtitetet i Oslo
1995: Cand. mag., organisk kjemi, Universtitetet i Oslo
Undervisning og kompetansearbeid ved HVO
Naturfag og naturfagdidaktikk
Matkultur og helse
Lærarutdanning, PPU (realfag) og barnehagelærarutdanning (master)
Dekomp vgo yrkesfag (restaurant- og matfag), Rekomp barnehage
Faglige interesser
Naturfagdidaktikk med vekt på argumentasjon, utforsking, tverrfaglighet og kontekstbasert undervisning
Formidling av naturfag og forsking
Kjemi og mat, molekylær gastronomi
Tverrfaglighet med mat og estetiske erfaringer som kontekst
Sanseerfaringer
Kunnskap/epistemologi, fra et didaktisk perspektiv, i skjæringspunkt mellom vitenskap, håndverk og kunst
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Slik kan uteområdet bli mer spennende med ulike materialer
Publisert 2025 av Anne Marthe Gjerde, Leif Bjørn Skorpen, Erik Cyrus Fooladi
Teaching through interactions as framework and tool to promote dialogue and coherence in multidisciplinary teacher education and development
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi, Kari Aslaug Hasle, Elisabeth Innselset, Bjørnar Sæterås, Stine Margrethe Ekornes
Multisensory experiences with and of food: representing taste visually and verbally during food ateliers in a Reggio Emilia perspective
Publisert 2025 av Jennifer Coe, Erik Cyrus Fooladi
Å tegne smak
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi, Jennifer Coe
Exploring the senses of taste with young children: Multisensory discoveries of food
Publisert 2024 av Jennifer Coe, Lorenzo Manera, Erik Cyrus Fooladi
Hvem er herre over smaken? Unge kokkeelevers opplevelse av smak
Publisert 2024 av Daniel Bødtker-Lund, Marianne Dæhlen, Erik Cyrus Fooladi
Estetiske perspektiver på smak i mat og helse
Publisert 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Revisiting the “porridge feud” in 19th century Norway: How knowledge and methods from multiple disciplines may reveal new clues to historical cooking practices
Publisert 2022 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Between Education and Opinion-Making - Dialogue between Didactic/Didaktik Models from Science Education and Science Communication in the Times of a Pandemic
Publisert 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Kan smak måles?
Publisert 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Inquiry as a context-based practice – a case study of pre-service teachers’ beliefs and implementation of inquiry in context-based science teaching
Publisert 2019 av Jaana Herranen, Päivi Kousa, Erik Cyrus Fooladi, Maija Aksela
Chefs and researchers: Culinary practitioners' views on interaction between gastronomy and sciences
Publisert 2019 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia, Daniel Lasa, Juan-Carlos Arboleya
Close neighbours, different interests? Comparing three Nordic Home Economics curricula
Publisert 2017 av Maiju Tuomisto, Janni Haapaniemi, Erik Cyrus Fooladi
Kommunikasjon på tvers - Å samarbeide med flinke folk som ikke har snøring på naturfag
Publisert 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Kokken og kjemikeren: Glutenfri bakst - en kontekst å lære om mer enn bare intoleranser
Publisert 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Grøt kokt på vitenskapelig vis - Mat og naturfag
Publisert 2014 av Tobias Håkansson, Erik Cyrus Fooladi, Berit Reitan
Blåbærtrio
Publisert 2014 av Berit Reitan, Erik Cyrus Fooladi, Tobias Håkansson
Kokken og kjemikeren: På tur med varme og strøm
Publisert 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Kitchen stories - Matpåstander, utforsking og argumentasjon
Publisert 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Kokken og kjemikeren spør hverandre
Publisert 2012 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Sjokolade er ein dispersjon
Publisert 2010 av Erik Fooladi
Julekakekjemi, ...og litt fysikk
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Perfekte egg til påskefrokosten (internettartikkel)
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Mat i kokegrop
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Gjær i flaske
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Å tolke en gammel oppskrift på hermetikk
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Alkoholen forsvinner ikke
Publisert 1999 av Erik Fooladi
Anna
Attack & release #3 (installasjon)
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Attack & release #2 (installasjon)
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Mat og aktivitetar på Haualeite
Publisert 2025 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Mattradisjoner og konservering
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi
Mattradisjoner og konservering
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi
Intervju om lukt, luktesans og luktens politikk
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi
Derfor må du koke egget lenger på fjellet
Publisert 2025 av Erik Cyrus Fooladi
Nytt skoleår, nye kostråd!
Publisert 2024 av Merete Hagen Helland, Hanne Andersen Dversnes, Erik Cyrus Fooladi, Jorunn F. Skjelin
Forsking på barn og smak - God morgon Møre og Romsdal
Publisert 2024 av Erik Cyrus Fooladi
Utforsking i barnehagen
Publisert 2024 av Erik Cyrus Fooladi, Leif Bjørn Skorpen
Med smak som måleinstrument - Tverrfaglighet, sanseerfaringer og utforsking på kjøkkenet
Publisert 2023 av Erik Cyrus Fooladi
Norte y Sør: Olfactory art installations in Eidsfoss, Norway
Publisert 2023 av Erik Cyrus Fooladi, Bruno Mesz, Andreas Barth, Maria Zegna
Norsk matkultur for internasjonale studentar
Publisert 2023 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Using all the senses in teaching and learning
Publisert 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Forsker på grøt
Publisert 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Økologisk berekraft formidla til barn og unge – ein innhaldsanalyse av nyheitsmagasinet Supernytt
Publisert 2022 av Kristian Fuglseth, Erik Cyrus Fooladi
Vidareutdanning i Mat og helse 1 (30 stp)
Publisert 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Skreddarsydd vidareutdanning for lærarar
Publisert 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Undervisningkjøkkenet på Kaarstad gjennom 100 år
Publisert 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Mat i vinden! Rekordopptak for Mat og helse
Publisert 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Matkultur på Volda bygdetun
Publisert 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Seminar for lærarar: Utforsking, tverrfaglegheit og berekraft i praksis
Publisert 2022 av Mia Scott-Dahl, Beate Krøvel Humberset, Oda Heidi Bolstad, Erik Cyrus Fooladi
Contrasting Intent, Content and Effect: Music Theory and Audience Experience of ‘På tide å komma heim no. Heilt heim.’
Publisert 2021 av Trygve Taranger, Erik Cyrus Fooladi, Endre Eidsaa Larsen
Publisher: Høgskulen i Volda
Editorial: Special Issue “Promoting STEAM in Education”
Publisert 2021 av Jaana Herranen, Erik Cyrus Fooladi, Marina Milner-Bolotin
Teaching Argumentation and Inquiry through Culinary Claims
Publisert 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Berekraft formidla til barn og unge gjennom TV – Ei analyse av økologisk berekraft i Supernytt
Publisert 2021 av Kristian Fuglseth, Erik Cyrus Fooladi
Årets matblogg ved HVO
Publisert 2021 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
«Forsker hjelper vitensenteret ved Atlanterhavsparken»
Publisert 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Teaching Argumentation and Inquiry through Culinary Claims
Publisert 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Sild i kokebøker rundt Nordsjøen mellom 1837 og 1929. Fellestrekk og forskjeller i Danmark, Norge og Skottland
Publisert 2020 av Hans Morten Sundnes, Atle Døssland, Erik Cyrus Fooladi, Dag Hunstad
Publisher: Høgskulen i Volda
Putting sense experiences at the front in STEAM-oriented inquiry
Publisert 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Tverrfaglig arbeid og STEAM i skolen
Publisert 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Can science make a difference when music education is the main goal?
Publisert 2020 av Erik Cyrus Fooladi, Siv Kristin Aurdal
Taste as inquiry and aesthetic experience in science and transdisciplinary education
Publisert 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Kontekstbasert kjemiundervisning med sansene som måleinstrument
Publisert 2018 av Erik Cyrus Fooladi
Exploring chemistry teachers' perspectives on questioning and providing a new way of analyzing teacher questions in science classrooms
Publisert 2018 av Festo Kayima, Matthias Gregor Stadler, Erik Cyrus Fooladi
Publisher: Universitetet i Bergen
Kjemi på kjøkkenet - boklansering
Publisert 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Smaken er som baken: den kan måles. Om sanseopplevelser i utforsking og argumentasjon
Publisert 2017 av Erik Cyrus Fooladi
"Aesthetic" and "analytic" in concert - combining multisensory experience and inquiry
Publisert 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Studentar sette smaksløkane i sving.
Publisert 2016 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi, Ammar E. Ali Hassan
Linking Home Economics and Science Curricula in Three Nordic Countries - Possibilities for Integration and Dialogue
Publisert 2016 av Erik Cyrus Fooladi, Janni Vanhanen, Maiju Tuomisto, Maija Aksela
Halvsannhet + halvsannhet ≠ helt riktig
Publisert 2016 av Erik Cyrus Fooladi
Kvalitet i opplæring i mat og helse - data fra klasseromsforskning
Publisert 2016 av Eli Kristin Aadland, Hege Wergedahl, Erik Cyrus Fooladi, Kari Ryslett
Food and cooking as context for science teaching - Taking both science and food seriously
Publisert 2015 av Erik Cyrus Fooladi
What is molecular gastronomy? And can it be used in high-quality science communication?
Publisert 2015 av Erik Cyrus Fooladi
Søt musikk og sure toner, bokstavelig talt? - Om forholdet mellom lyd og smak
Publisert 2015 av Erik Cyrus Fooladi
The porridge feud – who was right in 19th century Norway?
Publisert 2015 av Anu Hopia, Erik Cyrus Fooladi
Context-based chemistry teaching
Publisert 2015 av Erik Cyrus Fooladi
Scent & Sound performance
Publisert 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth, Bruno Mesz
"Scent and sound" - Sensory correspondences in performance and education
Publisert 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Culinary claims as entry to the “how we know”s of science in an informal learning environment
Publisert 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
“Kitchen stories”: Argumentation and inquiry in the context of food and cooking
Publisert 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Food, science and society - Culinary claims as context for interdisciplinary learning and collaboration
Publisert 2013 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Lær med mat, smak med nesa - Smaksutvikling gjennom opplevelser og aktiviteter med smak og lukt
Publisert 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Å lære naturvitenskap gjennom å leke med maten
Publisert 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Molecular gastronomy in science- and cross-curricular education: The case of "Kitchen stories"
Publisert 2012 av Erik Cyrus Fooladi
Food in a prehistoric cooking pit - Heat, history and cooking
Publisert 2012 av Erik Cyrus Fooladi
Mat som innfallsvinkel i kjemi og naturfag
Publisert 2012 av Erik Fooladi
Mat som innfallsvinkel til naturfag; tar vi maten på alvor?
Publisert 2012 av Erik Cyrus Fooladi
"Troll cream" and other mixtures - Do we need to know about dispersions?
Publisert 2011 av Erik Fooladi
"Kitchen stories" - Assertions about food and cooking as a framework for teaching argumentation and inquiry
Publisert 2010 av Erik Fooladi
Kan man lære naturfag gjennom å leke med maten?
Publisert 2009 av Erik Fooladi
Group 9 Half-Sandwich Compounds - Synthesis, Structure and Reactivity
Publisert 2008 av Erik Fooladi
Publisher: Unipub forlag
Group 9 half-sandwich compounds – synthesis, structure and reactivity
Publisert 2008 av Erik Cyrus Fooladi, Mats Tilset
Publisher: Universitetet i Oslo
Praktiske og erfaringsbaserte arbeids- og vurderingsformer i NSM
Publisert 2004 av Erik Fooladi
Erfaringsbasert læring i faget natur, samfunn og miljø i allmennlærerutdannelsen - IKT som mediator og katalysator forpraktisk og eksperimentelt basert undervisning i praksisfeltet
Publisert 2004 av Erik Fooladi
Ethene Oligomerisation in Various Reaction Media
Publisert 2003 av Erik Fooladi, Inge Aleksander Bruheim, Osamu Sekiguchi, Mats Tilset, Tyge Greibrokk, Einar Uggerud
Natur, samfunn og miljø i PLUTO ved Høgskulen i Volda - Midtveisrapport høsten 2002
Publisert 2002 av Erik Fooladi
Superstreng 34 - med molekylærgastronom Erik Fooladi Superstreng på Kanal 24
Publisert 2002 av Erik Fooladi
Månedlig innslag i "Matspalten" i Sunnmørsposten
Publisert 2001 av Erik Fooladi
Matnyttig tradisjonslæring
Publisert 2000 av Erik Fooladi
Haustdag på bygdetunet Mattradisjonar og -kultur i sentrum
Publisert 1999 av Erik Fooladi
Nytt matstudium ved høgskulen
Publisert 1999 av Erik Fooladi, Heidi Brunstad