
Erik Cyrus Fooladi
Institutt for realfag
Professor
Professor i tverrfaglig didaktikk og formidling / Professor in Interdisciplinary Education and Communication
Utdanning, hovedtrekk
2008: Dr.scient., metallorganisk kjemi, Universtitetet i Oslo
1997: Cand. scient., metallorg. kjemi, Universtitetet i Oslo
1995: Cand. mag., organisk kjemi, Universtitetet i Oslo
Undervisning og kompetansearbeid ved HVO
Naturfag og naturfagdidaktikk
Matkultur og helse
Lærarutdanning, PPU (realfag) og barnehagelærarutdanning (master)
Dekomp vgo yrkesfag (restaurant- og matfag), Rekomp barnehage
Faglige interesser
Naturfagdidaktikk med vekt på argumentasjon, utforsking, tverrfaglighet og kontekstbasert undervisning
Formidling av naturfag og forsking
Kjemi og mat, molekylær gastronomi
Tverrfaglighet med mat og estetiske erfaringer som kontekst
Sanseerfaringer
Kunnskap/epistemologi, fra et didaktisk perspektiv, i skjæringspunkt mellom vitenskap, håndverk og kunst
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Bøker
A Pinch of Culinary Science - Boiling an Egg Inside Out and Other Kitchen Tales
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Publisher: CRC Press
Kjemi på kjøkkenet - Om hvorfor kaka faller sammen og andre kjøkkenhistorier
Published 2017 av Anu Hopia, Erik Cyrus Fooladi
Publisher: Humanist Forlag
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Revisiting the “porridge feud” in 19th century Norway: How knowledge and methods from multiple disciplines may reveal new clues to historical cooking practices
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Estetiske perspektiver på smak i mat og helse
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Samle og bearbeide data - Hvor flytende er ulike matoljer?
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi, Kirsten Fiskum
Kan smak måles?
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Between Education and Opinion-Making - Dialogue between Didactic/Didaktik Models from Science Education and Science Communication in the Times of a Pandemic
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Smak som kroppslig sans, utforsking og estetisk erfaring
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Chefs and researchers: Culinary practitioners' views on interaction between gastronomy and sciences
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia, Daniel Lasa, Juan-Carlos Arboleya
Inquiry as a context-based practice – a case study of pre-service teachers’ beliefs and implementation of inquiry in context-based science teaching
Published 2019 av Jaana Herranen, Päivi Kousa, Erik Cyrus Fooladi, Maija Aksela
Kommunikasjon på tvers - Å samarbeide med flinke folk som ikke har snøring på naturfag
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Close neighbours, different interests? Comparing three Nordic Home Economics curricula
Published 2017 av Maiju Tuomisto, Janni Haapaniemi, Erik Cyrus Fooladi
Rydd opp, Torbjørn Røe Isaksen!
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Kokken og kjemikeren: Glutenfri bakst - en kontekst å lære om mer enn bare intoleranser
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Grøt kokt på vitenskapelig vis - Mat og naturfag
Published 2014 av Tobias Håkansson, Erik Cyrus Fooladi, Berit Reitan
Blåbærtrio
Published 2014 av Berit Reitan, Erik Cyrus Fooladi, Tobias Håkansson
Kokken og kjemikeren: På tur med varme og strøm
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Kokken og kjemikeren: Et unikt fag med kunnskapsmessig splittet personlighet?
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi, Øyvind Johan Andersen
Matpåstander og utforsking - Vitenskap og tradisjon
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Culinary precisions as a platform for interdisciplinary dialogue
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Rose water distillation
Published 2013 av Milja Helenius, Maija Aksela, Anu Hopia, Erik Cyrus Fooladi
Learning acidity in the context of molecular gastronomy through argumentation – Making of a blueberry trio
Published 2013 av Linnea Töyrylä, Maija Aksela, Anu Hopia, Erik Cyrus Fooladi
Kitchen stories - Matpåstander, utforsking og argumentasjon
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Anna
Forsker på grøt
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Skreddarsydd vidareutdanning for lærarar
Published 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Vidareutdanning i Mat og helse 1 (30 stp)
Published 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Matkultur - trendy vidareutdanning
Published 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Vidareutdanninga Matkultur (30 stp)
Published 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Visuell akademisk stereotypi av Kierulf-utvalgets ytringsvettregler
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Using all the senses in teaching and learning
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Flere ting på en gang? Pluralisme i lydlig erfaring og utøvelse
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Analyse av studentar si undervisning i PPU
Published 2022 av Bjørnar Sæterås, Elisabeth Innselset, Kari Aslaug Hasle, Erik Cyrus Fooladi, Stine M. Ekornes
Økologisk berekraft formidla til barn og unge – ein innhaldsanalyse av nyheitsmagasinet Supernytt
Published 2022 av Kristian Fuglseth, Erik Cyrus Fooladi
Kreativitet og skapende læring i en mer praktisk skole, med eksempelet smak
Published 2022 av Eli Kristin Aadland, Erik Cyrus Fooladi
Kritisk tenking.... på kjøkkenet
Published 2022 av Erik Cyrus Fooladi
Matkultur på Volda bygdetun
Published 2022 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Seminar for lærarar: Utforsking, tverrfaglegheit og berekraft i praksis
Published 2022 av Mia Scott-Dahl, Beate Krøvel Humberset, Oda Heidi Bolstad, Erik Cyrus Fooladi
Snakk om mat! Smak som inngang til sanselighet, utforsking og estetiske erfaringer
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
– Samtaler om mat trenger ikke nødvendigvis handle om hva som er godt og vondt eller sunt og usunt
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Editorial: Special Issue “Promoting STEAM in Education”
Published 2021 av Jaana Herranen, Erik Cyrus Fooladi, Marina Milner-Bolotin
Teaching Argumentation and Inquiry through Culinary Claims
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
«Forsker hjelper vitensenteret ved Atlanterhavsparken»
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Teaching Argumentation and Inquiry through Culinary Claims
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Disciplinary Encounters in Flavour and Music - A case study of interdisciplinarity in music and science by way of flavour and composition in upper secondary education
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi
Smaken er som baken, eller? Om smak i praktisk, utforskende og tverrfaglig undervisning
Published 2021 av Erik Cyrus Fooladi, Mia Scott-Dahl
Årets matblogg ved HVO
Published 2021 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Berekraft formidla til barn og unge gjennom TV – Ei analyse av økologisk berekraft i Supernytt
Published 2021 av Kristian Fuglseth, Erik Cyrus Fooladi
Taste as Science, Aesthetic Experience and Inquiry
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Trenger norske elever eksamen i enda flere fag?
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
En fysiker, en kjemiker og en religionshistoriker går inn på et kjøkken…
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Putting sense experiences at the front in STEAM-oriented inquiry
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
Can science make a difference when music education is the main goal?
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi, Siv Kristin Aurdal
Tverrfaglig arbeid og STEAM i skolen
Published 2020 av Erik Cyrus Fooladi
God kjemi på kjøkkenet? Mat og helse med ei klype tverrfaglighet
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Deltakelse i programmet Praktisk info med Jon Almaas
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Taste in Science and Transdisciplinary Education
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Deltaker i panelsamtale om dybdelæring, tverrfaglighet og fagfornyelsen
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Taste as inquiry and aesthetic experience in science and transdisciplinary education
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Performance snapshots from multisensory activities for children and youth in kindergarten and school (multisensory performance)
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Åpne matvitenskapelige verksteder for formidling av forskning og naturvitenskapelige tenke-/arbeidsmåter
Published 2019 av Erik Cyrus Fooladi
Exploring chemistry teachers'
perspectives on questioning and
providing a new way of analyzing
teacher questions in science classrooms
Published 2018 av Festo Kayima, Matthias Gregor Stadler, Erik Cyrus Fooladi
Publisher: Universitetet i Bergen
Kontekstbasert kjemiundervisning med sansene som måleinstrument
Published 2018 av Erik Cyrus Fooladi
“The porridge music experiment” - Using all five senses in the intersection between scientific and aesthetic practices.
In the symposium:
"STEAM (STEM+Arts): A collective inquiry into potential and limitations of ‘A’ as aesthetics and art-forms in science and technology education vis-à-vis a sustainable future".
Published 2018 av Erik Cyrus Fooladi
Context as social circumstance and some implications thereof.
Short contribution in roundtable:
Science and Technology Education in response to global, socio-environmental challenges.
Published 2018 av Erik Cyrus Fooladi
Vitenskap på kjøkkenet - Om kaker som (ikke) faller sammen og egg som kokes fra innsida og ut
Published 2018 av Erik Cyrus Fooladi
Lesing av fagtekster i naturfag: Er naturfaglige tekster annerledes enn andre tekster?
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Does school science provide answers to “everyday life” questions? Student choices of information sources in open-ended inquiry
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
"Aesthetic" and "analytic" in concert - combining multisensory experience and inquiry
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Kjemi på kjøkkenet - boklansering
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Smaken er som baken: den kan måles. Om sanseopplevelser i utforsking og argumentasjon
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Round table: Discussion about the interaction Science and Gastronomy
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Radiointervju i programmet Jacobsen på NRK P1+
Published 2017 av Erik Cyrus Fooladi
Kvalitet i opplæring i mat og helse - data fra klasseromsforskning
Published 2016 av Eli Kristin Aadland, Hege Wergedahl, Erik Cyrus Fooladi, Kari Ryslett
Linking Home Economics and Science Curricula in Three Nordic Countries - Possibilities for Integration and Dialogue
Published 2016 av Erik Cyrus Fooladi, Janni Vanhanen, Maiju Tuomisto, Maija Aksela
Close neighbours but different interests? A comparison of Home Economics curricula from three Nordic countries
Published 2016 av Maiju Tuomisto, Janni Vanhanen, Erik Cyrus Fooladi, Maija Aksela
Halvsannhet + halvsannhet ≠ helt riktig
Published 2016 av Erik Cyrus Fooladi
Studentar sette smaksløkane i sving.
Published 2016 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi, Ammar E. Ali Hassan
Food and cooking as context for science teaching - Taking both science and food seriously
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi
Walking the epistemic tightrope - Science versus craftsmanship in two science-oriented cookbooks from the 19th and 20th century
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi
Molecular gastronomy club as informal learning context for scientific and epistemic practices
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi, Maiju Tuomisto, Anu Hopia, Maija Aksela
What is inquiry? - Student teachers’ implementation of inquiry in context-based teaching (revised title)
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi, Jaana Herranen, Päivi Kousa, Maija Aksela
Kontekst-basert undervisning: Hvordan kan vi bruke sanseopplevelser til å lære mer om både naturfag og mat?
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi, Maiju Tuomisto
Matvitenskap og matkultur - møte mellom vitenskap og håndverk i en "molekylær gastronomi-workshop".
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Interaktiv multisensorisk performance - Smak og lyd
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
Søt musikk og sure toner, bokstavelig talt? - Om forholdet mellom lyd og smak
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi
What is molecular gastronomy? And can it be used in high-quality science communication?
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi
The porridge feud – who was right in 19th century Norway?
Published 2015 av Anu Hopia, Erik Cyrus Fooladi
Context-based chemistry teaching
Published 2015 av Erik Cyrus Fooladi
"Scent and sound" - Sensory correspondences in performance and education
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Scent & Sound performance
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth, Bruno Mesz
Culinary claims as entry to the “how we know”s of science in an informal learning environment
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
"Scent and sound" - Sensory correspondences in performance and education
Published 2014 av Erik Cyrus Fooladi, Andreas Barth
Lær med mat, smak med nesa - Smaksutvikling gjennom opplevelser og aktiviteter med smak og lukt
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Å lære naturvitenskap gjennom å leke med maten
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
The Scent and sound project – Developing musical performance that plays more strings than those of the eyes and ears only
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Cooking as “epistemic tightrope walking” - Science versus craftsmanship in selected contemporary- and 19th century literature
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Food, science and society - Culinary claims as context for interdisciplinary learning and collaboration
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi, Anu Hopia
“Kitchen stories”: Argumentation and inquiry in the context of food and cooking
Published 2013 av Erik Cyrus Fooladi
Matkultur på Volda bygdetun
Published 2013 av Kari Ryslett, Erik Cyrus Fooladi
Group 9 half-sandwich compounds – synthesis, structure and reactivity
Published 2008 av Erik Cyrus Fooladi, Mats Tilset
Publisher: Universitetet i Oslo