Oddvar Aalde
Institutt for planlegging, administrasjon og samfunnsfag
Høgskulelektor
Avdeling for samfunnsfag og historie - institutt for planlegging, administrasjon og skuleretta samfunnsfag.
Opptak på doktorgradsprogrammet til Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO.
Medlem av forskningsgruppene Demokrati og medverknad ved HVO og Studies of Instruction across Subjects and Competences (SISCO) ved UiO.
Er også medlem og styrerepresentant i forskerskolen PROFRES
Tittel på doktorgradsprosjektet: Studieledelse for helhetlige og sammenhengende lærerutdanningsprogram
Den overordnede målsettingen med forskingsprosjektet er å skape ny kunnskap om hvordan studieledere og andre aktører i GLU går fram for å skape helhet og sammenheng i utdanningen, og hvordan strukturelle rammer hemmer eller fremmer dette arbeidet.
Publisert artikkel: Study Program Leaders’ Perceptions of Coherence and Strategies for Creating Coherent Teacher Education Programs - Journal of Teacher Education 2023
Yrkeserfaring og utdanning:
Studieleiar for grunnskulelærerutdanningane ved avdeling for Humanistiske fag og lærarutdanning (2014-2019)
Han har også erfaring som lærar og rektor i grunnskulen.
Aalde er utdanna allmennlærar frå Høgskulen i Volda. Han har også mastergrad i Samfunnsplanlegging og Leiing, i tillegg til utdanning innan økonomi og leiing frå Handelshøyskolen BI.
Vitskapeleg arbeid
CRIStin
Vitskaplege artiklar og bokkapittel
Study Program Leaders’ Perceptions of Coherence and Strategies for Creating Coherent Teacher Education Programs
Publisert 2023 av Oddvar Aalde, Inga Staal Jenset
Anna
The role of organization- and leadership structure for the work of teacher education program leaders
Publisert 2024 av Inga Staal Jenset, Oddvar Aalde
Studieledelse for helhetlige og sammenhengende lærerutdanningsprogram.
Publisert 2023 av Oddvar Aalde
How is study program leaders' work with coherence in Teacher education shaped by their institutional and structural context?
Publisert 2023 av Oddvar Aalde
Panel: The importance of inter-disciplinary research
Publisert 2023 av Oddvar Aalde
Forskarskule: eit fellesskap utanfor ph.d.-bobla
Publisert 2023 av Oddvar Aalde, Steinarr Sommerset
Study program leaders’ perceptions of coherence and strategies for creating coherent TE programs
Publisert 2023 av Oddvar Aalde, Inga Staal Jenset
Forskarskule: eit fellesskap utanfor ph.d.-bobla
Publisert 2023 av Steinarr Sommerset, Oddvar Aalde
Hva betyr organisering og ledelsesstruktur for studielederes arbeid med koherens i lærerutdanningene?
Publisert 2022 av Oddvar Aalde
Dialogue and nurturing relationships in coherent teacher education programs
Publisert 2022 av Oddvar Aalde, Inga Staal Jenset
Lucky Næroset, et casestudie om mobilisering og legitimitet i Næroset 85s.
Publisert 2018 av Oddvar Aalde
PfDK i praksis - Modellar for samarbeid om digital utvikling i praksisfeltet
Publisert 2018 av Synnøve Hedemann Amdam, Oddvar Aalde