Åpent seminar: Fortellinger om kvinner, arbeid og handlingsrom, 1800–2000
Velkommen til seminaret «Fortellinger om kvinner, arbeid og handlingsrom, 1800–2000» torsdag 20. november og fredag 21. november 2025.
Pionerboligen til Martha Sorenson nær New Richland i Minnesota i USA i 1859. Foto: Anno Norsk utvandrermuseum. Inventarnr.: UH.F.00318. Digitalt Museum. CC BY-NC-SA 4.0.
Seminaret er et samarbeid mellom forskningsgruppa i litteratur og litteraturdidaktikk (ved AHL) og forskningsgruppene Mikrohistorie og Kulturmøte (ved ASH) på Høgskolen i Volda (HVO).
Fire innledere kommer fra HVO, mens Tone Hellesund er professor i kulturvitenskap ved Universitetet i Bergen.
Seminaret på rom BK 220 i Berte Kanutte-huset er åpent for både studenter og ansatte.
Program
Torsdag 20. november
16:00–16:15: Velkommen ved Anemari Neple og Inger Marie Okkenhaug.
16:15–17:00: Førsteamanuensis Yasemin Nurcan Hacioglu, Institutt for språk og litteratur, HVO.
Crafting agency: Practicing emotions, decision-making and resistance through poetry in women's Romantic novels.
17:00–17: 45: Førsteamanuensis Eva Pitronová, Institutt for språk og litteratur, HVO.
Mellom Ligeia og monolitten: Om Zdenka Rusovas tostemmige kunst.
Fredag 21. November
8:30–9:25: Professor Tone Hellesund, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap, UiB.
Agnes Mathilde Wergeland (1857-1914). Norsk historiker og lyriker i Wyoming.
9:25–10:10: Førsteamanuensis Anemari Neple, Institutt for språk og litteratur, HVO.
Husarbeid og identitet i en transnasjonal kontekst: hjem og husarbeid i Kvinden og Hjemmet utgitt i USA (1888-1947).
10:10–10:40: Kaffe/te.
10:40–11:25: Professor Inger Marie Okkenhaug: Historisk institutt, HVO.
Good honest work is the best sermon: Ingeborg Sponland (1860-1951), norsk diakonisse i Chicago.
Kort omtale av bidragene
Yasemin Nurcan Hacioglu will discuss why many British popular gothic women's novels shortly after the French Revolution included representations of heroines composing original poetry in situations of domestic violence. She describes how novelists modelled how women readers could use the tools available for them from their middle-class education to construct new decisions and counter what we now term "gaslighting" in situations of domestic control.
Eva Pitronová presenterer den tsjekkiske kunstneren Zdenka Rusova som emigrerte til Norge på 1970-tallet for å fortsette som grafiker, maler og senere også høyskolepedagog her til lands. Fokus vil være på hvordan Rusovas kunstneriske uttrykk har utviklet og transformert seg i takt med de endringene hun opplevde som immigrant, og hvordan hennes visuelle språk har blitt påvirket av den transnasjonale identitetsfølelsen.
Tone Hellesund tar utgangspunkt i arbeidet sitt med biografien om Agnes Mathilde Wergeland, som utvandret til USA i 1890 og ble professor i historie i Wyoming. Der bodde hun sammen med sin kvinnelige livspartner fram til sin død i 1914. Wergeland, som var den første norske kvinne med doktorgrad, var også feminist og lyriker med en stor norskspråklig produksjon.
Anemari Neple undersøker hvordan normer for hjem og husarbeid ble formidlet i månedsbladet Kvinden og Hjemmet (1888-1947) til skandinaviske kvinner som levde i USA. Tidsskriftet, med abonnenter over hele USA og et opplag på over 83 000, hadde stor påvirkning på hvordan skandinaviske kvinner tilpasset seg amerikanske forhold.
Inger Marie Okkenhaug sitt innlegg omhandler norske diakonisser som emigrerte til USA og deltok i oppbygging av helseforetak blant norsk-amerikanere i Midtvesten. Hun følger Ingeborg Sponland, utdannet diakonisse i Norge, og hennes transnasjonale karriere som leder for Norwegian Lutheran Deaconess Home and Hospital i Chicago fra 1905 til 1936.