«Kunnskap for framtida»

PR - Godt levert, Maren


Foto: godtlevert.no

I Volda fkk Maren Aas Nakken øynene opp for at hun er flink til å formidle de gode historiene. Nå bruker hun den egenskapen til å bygge videre på suksesshistorien til Godtlevert.no som PR- og markedsansvarlig.

– Det var i Volda jeg lærte at kreativitet handler om å se nye muligheter og være løsningsorientert. Det handlet ikke bare om å være god til å skrive pressemeldinger eller svare godt for seg, forteller Aas Nakken når hun ser tilbake på PR, kommunikasjon og mediautdanninga som hun var ferdig med ved Høgskulen i Volda i 2012.

Allerede før hun var ferdig med bachelorgraden sin fkk hun nyttig erfaring – både gjennom relevante praksisperioder i studiet og sommerjobber. Som den utadvendte personen hun er, satt ikke Maren stille og bare søkte på utlyste stillinger da hun var nyutdannet. Hun tok direkte kontakt med IKEA, overbeviste dem om at hun var rett person og fkk jobb som PRrådgiver.

KREATIV JOBBSØKNAD
Deretter gikk hun over til Norges største arrangement- og messearena – Norges Varemesse, hvor hun jobbet med innovasjon og konseptutvikling. Tilfeldighetene ville det slik at hun gjennom den jobben kom hun i kontakt med matkasseleverandøren Godtlevert.no.
– Jeg forsto raskt at konseptet med matkasse ikke bare var en ny mat-trend, men en bransje som kom til å eksplodere. Godtlevert.no var da allerede i en enorm vekst, men jeg forsto at de ikke hadde en egen markedsansvarlig. Derfor tok jeg sats og tenkte: «Denne jobben skal jeg ha!» Jeg gikk inn i min kreative boble og tenkte at til en nytenkende arbeidsplass, må jeg lage en nytenkende søknad. Jeg lagde derfor en bok om reisen til poteten som lette etter drømmejobben. Boka fkk jeg trykket opp i fre eksemplarer som jeg sendte til alle fre gründerne. Kort tid etter fkk jeg tilbud om å bli ansvarlig for PR og markedsføringen i Godtlevert.no, sier Aas Nakken.

STORT ANSVAR
Fra å stå uten en markedsansvarlig for rundt to år siden, leder nå Maren Aas Nakken en markedsavdeling hos Godtlevert.no. Du har kanskje fått besøk av kjendiskokken Ole Martin Alfsen i stua di gjennom TV-ruta, som presenterer konseptet deres. Planlegginga av slike reklamekampanjer styrer Maren med, i tillegg til veldig mye annet:
– Det flotte med min arbeidsplass er at dagene aldri er like. Min jobb er å holde i kommunikasjonen og markedsføringen som skal tas ut i alle de forskjellige kanalene. Noen dager jobber jeg mye med sosiale medier, andre dager jobber jeg med TV-kampanje. Men hver dag må jeg passe på at alt som skal kommuniseres kommer ut til verden og at publikum både hører, ser og sitter igjen med en god følelse når de ser logoen vår. Jeg jobber tett sammen med min fantastiske markedsavdeling med det kreative arbeidet. I tillegg jobber jeg også med PR som består av å svare journalister, selge inn saker til pressen og utarbeide en PR-strategi.

NYTTIGE UTFORDRINGER
Samarbeid var noe hun fkk inn i blodet under studietida i Volda. Overgangen til arbeidslivet ble ikke så stor etter den praksisrettede utdanninga hun tok.
– Det jeg fant attraktivt ved studiet var at de la så mye vekt på praksisarbeidet. Vi hadde egne prosjekter og caser med ekte oppdragsgivere, studiotrening, konseptutvikling og presentasjoner. Vi fkk ofte en kommunikasjonsutfordring som vi måtte løse sammen i team.

Det var i Volda jeg lærte at jeg var god på å formidle de gode historiene. Og ikke minst at det var det jeg ville jobbe med i arbeidslivet, sier Aas Nakken, drøye fre år etter at hun var ferdig med studiene.

STERK ANBEFALING
Når det taleføre kommunikasjonstalentet til slutt skal sette ord på hvem PR, kommunikasjon og media-utdanninga i Volda passer for, svarer hun slik:
– Det passer for dem som vil bruke kreativiteten sin til å formidle noe til verden. Utdanningen passer for den som ønsker å være med på å forme noe og bruke sin lidenskap til å både løfte bedrifter, organisasjoner og mennesker. Det anbefales sterkt!