«Kompetanse for framtida»

Høye søkertall til ny mediemaster

Publisert: 19.06.2017 14:20 av Per Straume

Den nye mediemastergraden ved Høgskulen i Volda har truffet mange og opplevd søkertall en bare hadde drømt om. – Det er et behov for en slik mastergrad, mener dekan Audhild Gregoriusdotter Rotevatn.

mimp_620.jpg

Søknadsfristen for den engelskspråklige Master in Media Practices er gått ut og søkertallene viser at hele 81 personer ønsket å begynne på masterutdanninga som starter opp i august 2017. Av dem fikk 38 søkere tilbud om plass og 34 har takket ja.

– Det er vi svært fornøyd med. Vi hadde kanskje drømt om slike tall, men ikke turt å tro på det, sier dekan ved Avdeling for mediefag, Audhild Gregoriusdotter Rotevatn.

Skiller seg ut

Mastergraden skal gi avansert kunnskap om mediebransjen og spesialisert innsikt i et avgrenset område av feltet, som for eksempel journalistikk, kommunikasjon, animasjon, produksjon eller design. Den skaper et felles læringsmiljø for mediestudenter der ulike fagområder møtes gjennom felles emner som er aktuelle for alle typer yrkesutøvere. Ifølge dekanen er det den praktiskutøvende delen som gjør mastergraden spesiell i Norge.

– Det er de praktiske sidene som vil skille den fra andre mediemastere i landet. Det er også den praktiske medieutdanninga Høgskulen i Volda er kjent for, og det ønsker vi å bygge videre på, sier Rotevatn og legger til:

– Mediebransjen er i store omveltninger og søkertallene viser at er det behov for denne masterutdanninga. Jeg vet at folk har venta på at det skal komme tilbud om en master for flere av mediefagene. PR, kommunikasjon og media- og animasjonsstudentene våre har som et eksempel ikke hatt noe tilbud om masterutdanning tidligere.

Variert bakgrunn

mimp_180.jpg

Søkerne har bakgrunn fra forskjellige fagfelt innen mediefaget, akkurat slik en håpet at det skulle være, forteller Rotevatn, som selv har lang fartstid i mediebransjen.

– Det er en veldig god blanding. Noen går rett fra bachelor til master, både fra Høgskulen i Volda og andre institusjoner, mens noen har vært i yrkeslivet en stund og ønsker et faglig løft. Det har vært hard konkurranse om plassene og mange godt kvalifiserte søkere. Det spesielle er at alle søkerne har måttet vise til praktisk erfaring, enten som en del av praktiske emner i studiene eller i form av jobb.

Internasjonalt preg

I tillegg er også 10 av de 34 som har takket ja til studieplass internasjonale studenter. Cuba, Frankrike, India, Kasakhstan, Pakistan, Danmark, Litauen, Irland og Tyskland er alle representert.

– Det er kjekt at vi får til den første engelskspråklige masterutdanningen ved Høgskulen i Volda. Animasjonsmiljøet vårt har vært veldig internasjonalt rettet i mange år, så dette er en naturlig videreføring. Vi vet også at studentene ønsker internasjonal kontakt, sier Rotevatn og forteller videre at de som spesialiserer seg i medieproduksjon vil kunne ha praksis i London under studiet.

Ny nyttig ressurs

Studentene som begynner til høsten kan også få nyte godt av Oscar Westlund, nytilsatt professor II ved Høgskulen i Volda, som har sitt hovedvirke ved Gøteborgs universitet. Westlund har digitale medier som sitt spesialfelt.

– Vi er skikkelig stolt av å få han hit. Han er en av dem som publiserer mest forskning innen journalistikk i Norden. Det skjer mye innen digitale medier om dagen og Westlund vil bli en nyttig ressurs for oss i så måte. My av undervisningen på masteren vil også være flermedial, forteller Rotevatn.