«Kompetanse for framtida»

Studietur til Brussel

Publisert: 05.07.2013 12:50 av Tone Solhaug

I midten av april reiste andre klasse ved studiet PR, kommunikasjon og media til Brussel i anledning vårens tema: kommunikasjon, samfunnsansvar og omdømme. Vi fikk et grundig innblikk i hvordan de norske utsendingene jobber mot EU, og turen ble både hyggelig og interessant.

Reisebrev fra 2. klasse PR, Kommunikasjon og Media v/Høgskulen i Volda

Ekskursjonen startet i lobbyen hos Norway House, midt i hjertet av Brussels EU-kvarter. Her ble vi møtt av informasjonsråd Lars-Erik Haugen, som ga oss innføring om den norske aktiviteten i EUs hovedstad. Spesielt hvordan Den Norske Delegasjonen jobber med å fremme norske interesser for EU. Norway House er det største av totalt tre bygg Norge har i Brussel, og fungerer også som Norges ambassade til Belgia.

Etter en kort pause fikk vi møte næringsråd Lars Erik Norgaard. Nordgaard fungerer som en forlenget arm ut mot EU, for Norges nærings- og handelsminister, Trond Giske. Utover å fremme Norge sine handelsinteresser i Brussel, består Norgaards oppgaver i å spre kunnskap om EU til Norge. Han fortalte også at han var en forkjemper for innovasjon. Man har hele tiden behov for nye løsninger for å møte de utfordringene som kan dukke opp i fremtiden, fortalte Nordgaard.

CSR og påvirkning

Etter litt t-banetrøbbel, fikk vi neste dag besøke hovedbygget til interesseorganisasjonen: Business Europe. Her møtte vi Ingvill Sjøvoll Nilsen fra NHO. NHO er Norges definitivt største interesseorganisasjon for bedrifter, med hele 525 000 ansatte. Nilsen kunne fortelle mer om hvilke oppgaver NHO sitt kontor i Brussel har og hvordan de utførte disse. Hovedoppgaven er å holde et godt forhold til EU, spesielt med tanke på at om lag 80 prosent av norsk eksport går til EU. De jobber også med å fremme etisk handel, samtidig som de de prøver å finne løsninger på de felles problemene som Norge møter sammen med EU og EØS.

Pr-klassen fikk også besøke Roman Strecker, som er rådgiver i Business Europe. Den utdannede juristen fortalte om hvordan EU fører sin CSR-politikk og hvordan de forholder seg til den. Han snakket også om hvordan de strategisk arbeider for å skaffe seg fersk informasjon allerede før den offentliggjøres, samtidig som de bruker informasjonen til å påvirke avgjørelsene før de blir tatt.

Vi tok en god lunsj før vi beveget oss noen få hakk oppover gata til Statoil sitt kontor i Brussel. Her ble vi møtt av direktør Øystein Lind. Han fortalte at de her jobber hardt med å kontinuerlig formidle den ferskeste EU-politikken hjem til Norge. Samtidig jobber de intenst for å fremme miljøpolitikk, spesielt med vekt på å fremme konkurransedyktigheten til lavkarbon.

Journalistikk i EU

Som en bonus på turen fikk NRK sin Europakorrespondent, Hege Moe Eriksen, presset oss inn i sin ellers så meget tettpakkede timeplan. Det var utrolig interessant å få et innblikk i hvordan hverdagen hennes er. Hun fortalte om sitt syn på krisen som nå rammer Europa. Det var kollektiv enighet i klassen om at arbeidet hun gjør ved å dekke store deler av EU nærmest alene, er meget imponerende.

I etterkant av turen, når inntrykkene har sunket inn, kan vi se tilbake på en utrolig flott og ikke minst lærerik tur full av nye inntrykk. Vi er takknemlige ovenfor alle som tok seg tid til å møte oss, faglærer Jan Arne Halvorsen for opplegget og Bjørn Tafjord fra VRI–programmet som bevilget støtte til turen.

For PR-klassen:
Kristoffer Tangen Gjerde, Arne Christian Ingvaldsen og Emilie Libeck Helgesen.